Linnatuuli – Tauon paikka

Linnatuuli – Tauon paikka

  • Teksti: Jari F. Lampén
  • Kuvat: Jari F. Lampén

Seppo Lauer on ollut Linnatuulessa ­kauppiaana vuodesta 2009, mutta ­liikenneaseman ­historia ulottuu paljon kauemmas – se vietti viime ­marraskuussa 30-vuotisjuhliaan.

"Moottoritien päälle rakennettu taukopaikkamme on Suomessa ainoa laatuaan. Sen rakentaminen oli mahdollista, koska moottoritietä vasta tehtiin. Kolmostiellä eli moottoritie E12:lla Janakkalassa sijaitsevaan Linnatuuleen haettiin inspiraatiota Keski-Euroopan liikenneasemista. Asemalle on liittymät molemmilta puolin moottoritietä, mutta tien yli pääsee vain jalkaisin sisäkautta.

Linnatuuli oli vielä 1990-luvulla Suomen suosituin maksuton matkailukohde. Vilkkaimpina kesinä asiakkaita kävi jopa 7 000 päivässä. Ihan yhtä suuriin lukemiin ei nykyisin päästä, mutta kesän matkailusesongin aikaan väkeä käy viitisen tuhatta päivässä.

Toimin ravintoloitsijana Linnatuulessa Koon ravintolassa, franchise-yrittäjänä Hesburgerissa ja Subwayssa sekä kauppiaana itäpuolen K-kaupassa ja länsipuolen huoltoasemamyymälässä. Lisäksi olen yrittäjänä Hämeenlinnan Idänpään Neste-asemalla ja K-autopesulassa Hämeensaaressa.

Polttoainemyynti on Nesteen bisnestä, josta me saamme provision. Meidän roolinamme on mittarikentistä huolehtiminen.

Polttoaineiden hinnalla on yllättävän vähän vaikutusta meidän liikevaihtoomme. Jos bensiini on kallista, ihmiset liikkuvat vähemmän, mutta siitä huolimatta joskus on tankattava. Linnatuuli on enemmänkin taukopaikka, johon pysähdytään kahville, syömään tai täydentäville ostoksille.

Polttoaineiden myynnissä mittarikentillä ei ole juurikaan eroa – itäpuolella myydään polttoaineita yhtä paljon kuin länsipuolellakin.”

 

Asiakkaat

”Jos Helsingissä, Tampereella tai Hämeenlinnassa järjestetään isoja tapahtumia, kuten messuja, konsertteja tai urheilutapahtumia, näkyy se heti myös Linnatuulessa. Kun väkeä on liikkeellä, osa tulee aina pitämään taukoa.

Oleellinen osa liikenneaseman palvelukonseptia ovat viihtyisät wc-tilat. Siivouksen meillä hoitaa ulkopuolinen siivousfirma, mutta meidän henkilökuntamme valvoo säännöllisesti vessojen siisteyttä. Niissä soi rauhoittava klassinen musiikki ja seiniä koristavat luontoaiheiset valokuvatapetit.

Koronan jälkeen tilausbussiliikenne on jälleen vilkastunut ja pitkin maata liikkuu urheilujoukkueita, eläkeläisryhmiä ja muita porukoita. Tilausajojen kuljettajat ovat liikenneasemille avainasiakkaita, joista pidetään hyvää huolta. Linnatuulessakin on kuskeille oma rauhallinen lounge.

Urheilujoukkueet käyttävät liikenneasemia ruokailupaikkoina, ja Linnatuulessa pystymme järjestämään niille noutopöydän myös lounasaikojen ulkopuolella, kunhan tilaus tehdään ajoissa. Pelien aikataulut eivät aina osu niin, että ruokaileminen lounasaikaan olisi järkevää.”

 

Valikoima

”Itäpäädyn K-kaupan valikoima on suunniteltu automatkalla oleville asiakkaille. Valtaosan ostokset ovat pieniä, mutta mökille matkustavat tai lomamatkalta palaavat ostavat toisinaan täysiä kassillisia. Kaupan hintataso pyritään pitämään K-markettien tasolla huoltoasemahinnoittelun sijaan, koska silloin isommatkin ostokset ovat mahdollisia. Tärkeä tuoteryhmä ovat kylmät panimo- ja virvoitusjuomat, joille on myös annettu runsaasti myymälätilaa.

Autotarvikkeiden osuus on sen sijaan pienentynyt vuosi vuodelta, koska entistä harvempi pystyy enää tekemään tienpäällä autolleen huoltotoimenpiteitä.

Autotarvikkeet keskittyvät nykyisin lähinnä nesteisiin ja sesonkitarvikkeisiin. Nyt menee lasinpesunesteitä ja lumiharjoja. Polttimoiden ja sulakkeiden myynti on pienentynyt, ja tuulettimen hihnat ovat jääneet valikoimasta jo ajat sitten.”

Seppo Lauer pyörittää liikenneasemia Janakkalassa ja Hämeenlinnassa.

24/7

”Liikenneaseman pyörittäminen ympärivuorokautisesti on työvoimavaltaista. Keskimäärin Linnatuulessa on palkkalistoilla 50 henkeä. Salihenkilökuntamme pystyy vaihtamaan työtehtäviä varsin joustavasti, mutta kokit pysyvät keittiössä ja kaupan työntekijät kaupassa, koska kaupassa ja ravintoloissa on erilainen kassajärjestelmä.

Yövuoroihinkin on ollut halukkaita, ja muutamat tekevät niitä varsin säännöllisesti. He tuntuvat myös jaksavan yövuoroissa pitkään, ja meillä on työntekijöitä, jotka ovat tehneet yövuoroa vuosikausia. Tunnelma on täällä erilainen yöaikaan, kun kaupat ovat kiinni ja vain ravintolaa pidetään auki. Öisin tehdään paljon seuraavan päivän esivalmistusta kuten vitriinituotteita sekä siivotaan koneita ja laitteita. Aamuneljän jälkeen alkaa tulla myös asiakkaita, kun rekkaliikenne vilkastuu.

Valtaosa työntekijöistämme tulee lähialueilta, Janakkalasta ja Tervakoskelta ja osa myös Riihimäeltä tai Hämeenlinnasta. Vaikka sijaitsemmekin yhdellä Suomen vilkkaimmista väylistä, ei tänne pääse julkisilla liikennevälineillä. Työntekijöillä on oltava jonkinlainen kulkuväline.

Vaihdoimme Kaupan liitosta MaRaan, koska valtaosa liikevaihdostamme tulee ravintolapuolelta. Samoin henkilökunnan enemmistö työskentelee ravintoloissa. Myös Idänpäässä ravintolatoiminta on keskeistä.

MaRa oli meille luonteva vaihtoehto työnantajaliitoksi, koska näemme, että MaRa istuu meidän toimintaamme paremmin, vaikka ei meillä Kaupan liitonkaan kanssa mitään skismaa ollut.”

Vuonna 1992 valmistunut liikenneasema sijaitsee kolmostiellä sopivasti Helsingin ja Tampereen puolivälissä.

Raha-automaatit

”Takavuosina raha-automaateista tuli merkittävä osa liikenneasemien tuloista, kun Raha-automaattiyhdistys maksoi niiden ylläpitämisestä provisiota. Nykyään automaattien käyttö on vähentynyt ja itse laitteidenkin määrä on laskenut. Suurin tekijä on kuitenkin ollut pakollinen tunnistautuminen, minkä vuoksi harva vaivautuu niitä enää pelaamaan.

Aikaisemmin ihmiset löivät koneeseen vaihtorahansa, mutta nyt kun joka koneella pitää tunnistautua, harva jaksaa kaivaa Veikkauskorttia esiin.”

 

Sähköautot

”Liikenteen sähköistyminen on meille ehdottomasti mahdollisuus, koska sähköauton lataaminen kestää kauemmin kuin polttonesteen tankkaaminen. Näin ihmisille jää enemmän aikaa käytettäväksi liikenneasemalla. Kunhan pikalatausjärjestelmät vain kehittyisivät ja niiden hinta laskisi niin, että niitä voisi hankkia riittävästi. Jos autoja myydään jatkuvasti nopeampaan tahtiin kuin latausinfra kehittyy, latausjonoja varmasti syntyy.

Toistaiseksi täyssähköautoilu edellyttää toimivaa latauspistettä kotona, sillä julkisiin latauspisteisiin ei voi täysin turvautua.”

Lauer Oy

  • Omistaja: Seppo Lauer
  • Toimipaikat: Neste ­Linnatuuli, ­Janakkala, ja Neste Idänpää, ­Hämeenlinna
  • Henkilökunta: keskimäärin 50 ­vakituista
  • Liikevaihto: noin 8 miljoonaa euroa (2021)