Autojen latauspisteiden sääntely kiristyi

Autojen latauspisteiden sääntely kiristyi

  • Teksti: Kai Massa
  • Kuvat: Shutterstock

Vuoden loppuun mennessä muissa kuin asuinrakennuksissa on oltava vähintään yksi sähkö­auton latauspiste, jos kiinteistössä on yli 20 pysäköinti­paikkaa.

Vuonna 2018 tarkistettuun rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin lisättiin sääntelyä sähköautojen latauspisteistä. Direktiivi on pantu Suomessa voimaan niin sanotulla latauspiste- ja automaatiolailla.

Kaikissa käytössä olevissa ei-asuinrakennuksissa, joiden rakennuksessa tai kiinteistössä on yli 20 pysäköintipaikkaa, täytyy olla vähintään yksi sähköauton latauspiste 31.12.2024 mennessä. Pysäköintipaikkojen määrää laskettaessa on huomioitava, että pysäköintipaikat voivat sijaita eri puolilla rakennusta tai kiinteistöä, jolla rakennus sijaitsee. Velvoite kohdistuu rakennuksen omistajaan.

Esimerkiksi, jos hotellissa on pysäköintihallissa ja hotellirakennuksen sisäpihalla yhteensä yli 20 pysäköintipaikkaa  ja pysäköintihalliin on asennettu kuluvana syksynä yksi peruslatauspiste, lain mukainen velvoite on täytetty.

Latauspisteen on oltava EU:n direktiivin teknisten määrittelyjen mukainen normaalitehoinen peruslatauspiste (mahdollistaa 3,7–22 kW lataustehon) tai suuritehoinen pikalatauspiste (latausteho yli 22 kW). Traficomin sivuilla todetaan, että latauspisteen on oltava varustettu Type2- tai CCS-liittimellä riippuen latauspisteen ominaisuuksista. Latauspisteeksi käy myös liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden mukainen julkinen latauspiste. Latauspistettä valittaessa on syytä aina varmistaa latauspisteoperaattorilta, täyttääkö latauspiste lain ja direktiivin mukaiset vaatimukset.

 

Ei koske mikroyrityksiä

Velvoite ei koske ei-asuinrakennusta, jonka omistaja ja käyttäjä on mikroyritys. Mikroyritys on yritys tai yksityinen henkilö, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään kaksi miljoonaa euroa.

 

Saksan malli olisi tuonut kustannussäästöjä

MaRa esitti keväällä 2024 yhdessä Kaupan liiton, Raklin ja Kuntaliiton kanssa, että automaatio- ja latauspistelakia olisi korjattu Saksassa käyttöön otetun omistajakohtaisen mallin mukaisesti. Malli olisi tuonut kustannussäästöjä, sillä latauspisteitä ei olisi tarvinnut rakentaa saman omistajan jokaiseen ei-asuinrakennukseen, vaan niitä olisi voitu sijoittaa joustavammin todellisen tarpeen mukaan pisteiden kokonaismäärän pysyessä samana. Ehdotusta ei kuitenkaan toteutettu lain eduskuntakäsittelyssä.

 

Lähivuosille tulossa lisää velvoitteita

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi uudistettiin kesällä 2024. Sähköautojen latauspisteiden asentamisvelvoite kiristyy huomattavasti nykyisestä. Jäsenvaltioiden on varmistettava viimeistään 1.1.2027, että olemassa oleviin ei-asuinrakennuksiin, joilla on yli 20 pysäköintipaikkaa, asennetaan yksi latauspiste jokaista 10 pysäköintipaikkaa kohden tai vaihtoehtoisesti kaapeliputkitus vähintään 50 prosentille pysäköintipaikoista.

Direktiivin täytäntöönpano alkaa syksyllä 2024 ympäristöministeriössä. MaRa vaikuttaa aktiivisesti siihen, että direktiivi pannaan täytäntöön mahdollisimman suppeasti ja kansalliset joustot huomioiden. MaRa katsoo, että pysäköintipaikoiksi tulee laskea vain rakennuksessa olevat pysäköintipaikat esimerkiksi pysäköintihallissa tai kattoparkissa.