EU kieltää viherpesun – ympäristöväittämät tulee jatkossa todentaa

EU kieltää viherpesun – ympäristöväittämät tulee jatkossa todentaa

  • Teksti: Sami Hämäläinen  
  • Kuvat: Shutterstock

EU hyväksyi direktiivin, jonka tarkoituksena on kitkeä viherpesua unionin alueella. Direktiivi tuo merkittäviä muutoksia tuotteiden ja palveluiden ympäristöä ja kestävyyttä koskevaan markkinointiin sekä yritysten vastuullisuusviestintään.

Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen, jonka mukaan dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttövero lähes kuusinkertaistettaisiin nykyisestä.

Niin sanottu viherpesudirektiivi lisää kuluttajien vaikutusmahdollisuuksia vihreässä siirtymässä ja kieltää muun muassa yleisten ympäristöväittämien käytön. Direktiiviin on sisällytetty yleiset vaatimukset kiellettäville väittämille. Esimerkiksi seuraavat ympäristöväittämät ovat jatkossa kiellettyjä: ympäristöystävällinen, ekologinen, kestävä, vihreä, hiilineutraali, energiatehokas tai biohajoava. Lista ei ole tyhjentävä, mutta se antaa esimerkkejä siitä, millä tasolla väittämät tulee jatkossa esittää ja viestintää tehdä.

Direktiivi tulee saattaa kansallisella tasolla voimaan kahden vuoden kuluessa eli 27.9.2026 mennessä. Oikeusministeriö on asettanut työryhmän, joka valmistelee näitä muutoksia kuluttajansuojalain lukuun kaksi, jossa säädetään markkinoinnista ja menettelystä asiakassuhteissa.

 

Vastuullisuusmerkintöjen käyttöön tiukennuksia

Yleisten ympäristöväittämien kieltämisen lisäksi direktiivi tiukentaa olennaisesti kuluttajille suunnattujen tuotteiden ja palvelujen kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvien logojen käyttöä. Logolla tarkoitetaan mitä tahansa vapaaehtoista merkkiä, laatumerkkiä tai vastaavaa, joka pyrkii edistämään tuotetta, prosessia ja yritystä esimerkiksi ympäristöllisten ominaisuuksien perusteella.

Vastuullisuusmerkinnät ovat sallittuja vain silloin, kun ne perustuvat jäsenvaltion lainsäädännöllä perustamaan merkintä- tai sertifiointijärjestelmään, joka on perustettu EU:n tasoisesti. Tällainen järjestelmä on kolmannen osapuolen varmennusjärjestelmä, jossa merkin käyttäjä, omistaja ja varmennusosaaja ovat erillisiä toimijoita.

Yritysten omien vastuullisuusmerkkien käyttö loppuu vuoteen 2026 mennessä, ellei merkintää sertifioida ja luoda erillistä ja riippumatonta sertifiointijärjestelmää.

 

Kohdennettuja ja täsmällisiä väittämiä

Direktiivi kieltää myös väittämät, jotka perustuvat ilmasto- ja kasvihuonekaasupäästöjen kompensointiin. Esimerkiksi tuotteen tai palvelun väittäminen ilmastoneutraaliksi tai kasvihuonekaasupäästöjen osalta positiiviseksi ei ole jatkossa sallittua.

Mikäli tuotteen tai palvelun ominaisuudet perustuvat lainsäädännön vaatimuksiin, niistä ei voi jatkossa viestiä erityisesti vastuullisina, kestävinä tai ympäristöominaisuuksiltaan parempina.

Ympäristöväittämiä ei saa esittää koko tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä, mikäli väittämä tai parempi ympäristöä koskeva suorituskyky koskee vain tiettyä tuotteen tai palvelun osaa tai vain yrityksen tiettyä toimintaa.

 

Ympäristöväittämät todennettava

Tuoreen eurobarometritutkimuksen mukaan 90 prosenttia eurooppalaisista on sitä mieltä, että ympäristövaikutusten laskemista ja niihin liittyviä ympäristöväittämiä koskevia sääntöjä on tiukennettava.

EU:n komissio julkaisi maaliskuussa 2023 myös ehdotuksen vihreitä väittämiä koskevasta direktiivistä, jolla täydennetään jo hyväksyttyä viherpesudirektiiviä. Silläkin on tarkoitus puuttua viherpesuun ja auttaa kuluttajia tekemään aidosti vihreämpiä päätöksiä, kun he ostavat jonkin tuotteen tai käyttävät jotakin palvelua.

Direktiivi lähtee siitä, että kuluttajille suunnattujen ympäristöväittämien tulee olla luotettavia, vertailukelpoisia ja todennettavissa, jotta kuluttajat voivat tehdä täysin tietoon perustuvia päätöksiä.

EU:n komissio on esittänyt myös nimenomaisten ympäristöväittämien ja -merkkien ennakkotodentamista. Komission ehdotuksen mukaan tuotteista ja palveluista esitettyjen ympäristöväittämien on perustuttava laajasti tunnustettuihin tieteellisiin todisteisiin.

Todentamista koskeva vaatimus koskee tuotteiden vihreydestä kerrottuja väitteitä, joita yritykset usein käyttävät markkinoinnissaan. Tämä voi ilmetä esimerkiksi väittämänä, että yritys ilmoittaa vähentäneensä hiilijalanjälkeään tietyn määrän verrattuna viisi vuotta edeltäneeseen tasoon. Väittämän todentamiseksi yrityksen pitää jatkossa kertoa, miten hiilijalanjälki on laskettu ja mikä merkitys tiedolla kuluttajalle on.

 

Sääntely voi kääntyä itseään vastaan

MaRa pitää edellä mainittujen direktiivien taustalla olevaa tavoitetta hyvänä ja oikeana. Kuluttajien tulee saada luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa tuotteiden ja palvelujen ympäristövaikutuksista. Ympäristöväittämien todenperäisyys tulee jatkossa osoittaa luotettavin menetelmin.

Ongelmallista kuitenkin on, että vihreitä väittämiä koskevat todentamisvelvoitteet ulottuisivat myös pieniin ja kaikkiin yli kymmenen henkilön yrityksiin. Samalla se tulisi lisäämään yritysten kustannuksia riippuen siitä, miten kalliita ja yksityiskohtaisia todentamismenetelmiä tai ulkopuolisella taholla toteutettavia sertifiointeja yrityksen tulee teettää.

Hyvä tavoite viherpesun kitkemisestä voikin vesittyä sillä, että yritykset eivät enää jatkossa todentamismenetelmistä aiheutuvien kustannusten vuoksi markkinoi tuotteitaan tai palveluitaan ympäristöystävällisillä näkökohdilla. Uhkana on, että sääntely kääntyy lopulta sille asetettuja tavoitteita vastaan. Tämä tulee tarkasti huomioida jatkovalmistelun yhteydessä EU:ssa.