Hallitusohjelman analyysi 3: Alkoholipolitiikka kohti eurooppalaista suuntaa

Hallitusohjelman analyysi 3: Alkoholipolitiikka kohti eurooppalaista suuntaa

  • Teksti: Kai Massa
  • Kuvat: Timo Niemi

Hallitusohjelmassa on lupaavia kirjauksia alkoholin myynnin ja markkinoinnin sääntelyyn liittyen.

Hallitusohjelman mukaan alkoholin vähittäismyyntilupaa laajennetaan koskemaan enintään kahdeksan prosenttia alkoholia sisältäviä, käymisteitse valmistettuja juomia. Vähittäismyyntiluvan hankkineen toimipaikan ulosmyyntivalikoimaan saadaan myös nykyistä vahvempia oluita ja siidereitä.

Yli 5,5-prosenttisia juomia koskee kuitenkin käymisteitse valmistamisen vaatimus, joten nykyistä väkevämpiä lonkeroita tai väkeviä juomasekoituksia vähittäismyyntiluvan laajennus ei kata. MaRa kummeksuu ratkaisua. Perusteltua olisi, että laajennuksen piirissä olisivat kaikki enintään kahdeksan prosenttia alkoholia sisältävät juomat.

Hallitusohjelman mukaan muutos on luvassa myös alkoholin kotiinkuljetukseen ruoan yhteydessä. Kirjauksessa todetaan, että kotimaisille vähittäismyyntiluvallisille toimijoille mahdollistetaan alkoholin verkkokauppa sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit, kuitenkin ikärajavalvonta turvaten.

 

Ovi raollaan viinien ulosmyynnille

Hallitusohjelmassa pidetään ovi raollaan myös viinien vähittäismyynnin vapauttamiselle. Puoliväliriiheen mennessä tehdään selvitys 15 prosentin vahvuisten viinien myynnin vapauttamisesta. Viinien vähittäismyynnin vapauttaminen olisi askel kohti eurooppalaisempaa alkoholipolitiikkaa. Ravintolat voisivat myydä maahantuomiaan viinejä, joita ravintola-asiakkaat pystyisivät ostamaan kotiin.

Tällä hetkellä vähittäismyynnin normaalia prosenttirajaa 5,5 vahvempia tuotteita on saanut myydä valmistuspaikalla suoraan kuluttajille vain tilaviinin tai käsityöläisoluen vähittäismyyntiluvalla. Hallitusohjelmakirjauksen mukaan vahvempien tuotteiden valmistuspaikkakohtainen vähittäismyyntilupa laajenee pientislaamoihin, mikä avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Matkailijat voisivat esimerkiksi opastetun kierroksen jälkeen ostaa tuotteita tislaamon yhteydessä olevasta kaupasta.

 

Väkevien markkinointiin kevennyksiä

Tällä hetkellä suomalaiset toimijat eivät pysty markkinoimaan väkeviä alkoholijuomia edes ulkomailla, sillä mainontakielto koskee suomalaista toimijaa kohdemaasta riippumatta. Suomalaiset yritykset ovat näin merkittävästi heikommassa asemassa kansainvälisiin kilpailijoihin nähden.

Hallitusohjelmassa luvataan poistaa suomalaisten toimijoiden ulkomaille suuntautuvan markkinoinnin esteet EU-oikeuden rajoissa. MaRa katsoo, että suomalaisten toimijoiden tulee voida valmistusportaasta myyntiportaaseen asti markkinoida myös väkeviä alkoholijuomia ulkomailla.

MaRa pitää tärkeänä, että kun alkoholilaki avataan, myös kotimaassa tapahtuvaa markkinointia kevennetään. Tällä hetkellä ravintoloita kielletään mainostamasta ravintolan ulkopuolella esimerkiksi drinkkejä, joiden valmistuksessa on käytetty väkeviä alkoholijuomia.

Askel kohti eurooppalaisempaa alkoholipolitiikkaa olisi, että ravintolat voisivat mainostaa väkeviä juomia ja juomasekoituksia esimerkiksi nettisivuillaan tai täysi-ikäisille suunnatuin kanta-asiakasviestein. 

Lue myös:

Hallitusohjelman analyysi 1: Hallitusohjelmasta ristiriitainen kuva

Hallitusohjelman analyysi 2: Hallitusohjelmalla edistetään työrauhaa