Helsingissä Kaapelitehtaalla sijaitseva Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoaa alan yritysten käyttöön tietoa, ideoita ja inspiraatiota. Yritykset voivat kääntyä museon puoleen erityisesti halutessaan hyödyntää historiaa, yrityksen omaa tai yleistä historiaa, viestinnässään tai muussa toiminnassaan, esimerkiksi juhlavuosien vietossa.
Museoon on tallennettu valtava määrä tietoa ja suorastaan hykerryttävän mielenkiintoisia tarinoita siitä, mitä ja miten Suomessa on syöty ja juotu, miltä ravintoloissa ja hotelleissa on eri aikoina näyttänyt, mitä kaikkea niiden seinien sisällä on tapahtunut ja miten esimerkiksi työnteko ja palvelut ovat alalla kehittyneet.
Museon asiantuntijat auttavat mielellään kaikkia halukkaita sukeltamaan syömisen ja juomisen monipolvisen ja pitkän historian syövereihin.
Tarinallisuus kiinnostaa asiakkaita
Ihmiset ovat tänä päivänä valtavan kiinnostuneita erilaisista tositarinoista, hauskoista sattumuksista ja historian kummallisuuksista, joita yritykset voisivat ammentaa museon kokoelmista. Nostalgia ja samaistuttavuus vetoavat.
Museon kokoelmiin kuuluvat tuhannet esineet, valokuvat, arkistodokumentit ja muistelmat ovat kaikki yritysten hyödynnettävissä.
Vaikka yrityksellä ei olisi omaa satavuotiasta historiaa, voi museoon tallennettua tietoa ja tarinoita käyttää myös silloin, kun avataan uutta yritystä, uudistetaan konseptia tai halutaan vahvistaa brändiä tarinallisuuden keinoin. Museon kokoelmissa onkin säilöttynä huikea retrovaatio-potentiaali: vanhan tiedon pohjalta voisi luoda valtavasti uutta.
Kokoelmiin tutustumisen voi aloittaa helposti Finna-verkkopalvelussa. Finnasta löytyvät muun muassa kaikki museon kokoelmiin kuuluvat ruokalistat 1860-luvulta 1950-luvulle. Digitointi ja tietojen vieminen verkkoon etenevät koko ajan, ja uutta aineistoa julkaistaan verkossa säännöllisesti.
Vielä digitoimattomaan aineistoon voi tutustua museon tietopalvelussa varaamalla ajan etukäteen.
Museon asiantuntijat auttavat mielellään yrityksiä hyödyntämään historiaa uusien tuotteiden ja palvelujen innovoinnissa. Kuvassa museonjohtaja Anni Pelkonen ja jo lopettaneen helsinkiläisen Postresin ravintoloitsija Samuli Wirgentius valitsevat aineistoa.
Vaikka yrityksellä ei olisi omaa satavuotiasta historiaa, voi museoon tallennettua tietoa ja tarinoita käyttää myös silloin, kun avataan uutta yritystä, uudistetaan konseptia tai halutaan vahvistaa brändiä tarinallisuuden keinoin.
Kun helsinkiläinen Ravintola Kappeli vietti 150-vuotisjuhliaan, se kehitti juhlavuoden oluen, jonka etikettiin saatiin idea kokoelmissa olevasta olutlasista. Menneiden vuosikymmenten ruokalistoista haettiin ideoita ruokatarjontaan ja uusissa ruokalistoissa hyödynnettiin vanhojen listojen visuaalista ilmettä. Juhlavuoden annoksia varten toteutettiin uusi versio kokoelmiin kuuluvan satavuotiaan lautasen pohjalta.