05.09.2023
Ajankohtaista
05.09.2023
Ajankohtaista
Merkittävä ravintolapalveluiden tarjoaja Restel näkee, että se pystyy sitoumuksen avulla edistämään vastuullisuuttaan johdonmukaisesti ja joustavasti.
– Green dealissa pystyimme valitsemaan tarjolla olevista toimenpiteistä itsellemme parhaiten sopivat. Voimme keskittyä niihin, kehittää toimenpiteitä pidemmälle ja huolehtia niiden vaikuttavuudesta lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Tämä on mielestämme parempi tapa toimia kuin se, että säädöksiä tulee valmiiksi annettuina, Restelin vastuullisuusasiantuntija Anna Koskinen kertoo.
Green deal -sopimuksen kattavuustavoitteena on, että vähintään kolmannes MaRan jäsenyrityksistä ravintola- ja kahvila-alan liikevaihdolla mitattuna sitoutuu siihen 30.11.2023 mennessä. Mikäli tämä ei toteudu, ympäristöministeriö aloittaa SUP-direktiivin neljännen artiklan säädösvalmistelun ja mahdollisuus toimiala- ja yrityskohtaiseen joustavuuteen menetetään.
Green deal -sitoumuksessaan Restel sitoutuu keräämään tarvittavia tietoja toiminnastaan ja asettamaan myöhemmin näiden pohjalta kunnianhimoisia omia tavoitteita.
– Pohdimme aluksi, josko olisimme lyöneet heti lukkoon konkreettiset tavoitteet, mutta Motiva rohkaisi meitä asettamaan luvut myöhemmin. On järkevää, että kartoitamme ensin tilanteemme ja selvitämme näköpiirissä olevat mahdollisuudet, Koskinen toteaa.
Restel sitoutuu myös kehittämään ja testaamaan uusia ratkaisuja, toimintamalleja, pakkauksia ja pakkausmateriaaleja. Lisäksi se sitoutuu kouluttamaan henkilöstöään ja viestimään teemasta asiakkailleen.
Anna Koskinen kertoo, että Restelin yleisenä tavoitteena on löytää ravintoloihin ympäristöystävällisiä materiaaleja kaikkien muovista valmistettujen pakkausmateriaalien tilalle.
– Esimerkiksi Burger Kingissä olemme käyttäneet jo useamman vuoden ajan hampurilaiskäärettä, joka on valmistettu biohajoavasta raaka-aineesta.
Hän huomauttaa, että työ on pitkäjänteistä ja jatkuvaa. Uusille ratkaisuille on tarvetta.
– Poistimme vuonna 2018 pikaruokaravintoloidemme asiakastiloista pillit ja juomamukien kannet, mutta mukaan otettavissa tilauksissa ne ovat edelleen olennainen osa ruoan pakkausta.
Viime aikoina Restel on kiinnittänyt erityistä huomiota pikaruokaketjujen kertakäyttömukeihin eli tuotteisiin, joilla on yhtiön muovisista kertakäyttöisistä annospakkauksista selvästi suurin volyymi.
– Olemme testanneet muun muassa Taco Bell -ketjussa kertakäyttöisiä juomamukeja, jotka on valmistettu sataprosenttisesti uusiutuvista kasvipohjaisista materiaaleista. Testit ovat olleet lupaavia. Tuotteet ovat olleet hyviä käytössä, emmekä ole saaneet negatiivista asiakaspalautetta.
Koskinen pohtii, että green deal -sitoumuksessa on arvokasta myös se, että se antaa hyvät raamit moniulotteiselle vastuullisuustyölle.
– Green deal -sopimuksen avulla kiertotalouden ja kestävän kehityksen voi tuoda konkreettisella tavalla mukaan liiketoimintaan. Restelille se tarjoaa kokonaisuuden, jonka kautta pystymme tarkastelemaan yksittäisiä toimenpiteitä, niiden merkitystä ja edistymistä.
Koskinen rohkaisee myös muita MaRan jäseniä mukaan.
– Tärkeintä on aloittaa matka, tehdä vaikkapa jotain pientä ja kiristää sitten tahtia, kun vauhtiin on päästy. Vastuullisuustyö ja kestävä kehitys ovat jatkuvaa parantamista ja ohjattua muutosta, hän muistuttaa.
Yritykset voivat tehdä green dealin Sitoumus 2050 -sivustolla.
Restelin tavoitteena on löytää ravintoloihinsa ympäristöystävällisiä materiaaleja kaikkien muovista valmistettujen pakkausten tilalle.
Ympäristöministeriön, ETL:n, PT:n, MaRan ja Pakkausyhdistyksen välisessä green deal -sopimuksessa etsitään uusia ratkaisu- ja toimintamalleja vähentämään muovin kulutusta annospakkauksissa.
Sopimus tarjoaa toimialoille ja yrityksille lainsäädäntöä joustavamman keinon SUP-direktiivin artikla 4:n toteuttamiseen.
MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi korostaa, että on tärkeää, että mahdollisimman moni jäsenyritys liittyy green deal -sitoumukseen.
– Jos sitoumuksia tulee riittävästi, muovin kulutuksen vähentämistä kertakäyttöisissä muovisissa annospakkauksissa voidaan jatkaa vapaaehtoiselta pohjalta. Mikäli sitoumuksia ei tehdä riittävästi, on mahdollista, että vapaaehtoisuuden sijaan valitaan velvoittava lainsäädäntö. Siinä tapauksessa yritykset menettävät mahdollisuuksia vaikuttaa toimenpiteiden sisältöön ja laatuun.
Muovisten kertakäyttöisten annospakkausten kulutuksen vähentämistä koskeva green deal -sopimus on merkittävä askel kohti muovisten kertakäyttöisten juomamukien ja elintarvikepakkausten kulutuksen ja niistä syntyvien ympäristöhaittojen vähentämistä. Sopimuksen keskiössä ovat yritykset, jotka liittyvät mukaan laatimalla oman muovisten kertakäyttöisten annospakkausten kulutuksen vähentämistä koskevan green deal -sitoumuksen.
Alle on koottu muun muassa yrityksiltä tulleita sitoumukseen liittyviä kysymyksiä.
Kysymyksiin vastasivat ympäristöministeriön ja Motiva Oy:n asiantuntijat.
Lisätietoja:
Lisää vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin ja tietoa sopimuksesta:
www.sitoumus2050.fi >> Green deal >> Muoviset annospakkaukset