Hotellien koronainnovaatiot ovat tuoneet vain pientä lisää

Hotellien koronainnovaatiot ovat tuoneet vain pientä lisää

  • Teksti: Jussi Rasimus
  • Kuvat: Haastatellut yritykset

Hotellit ovat tarjonneet korona-aikana staycationia, etätyötiloja, hybriditapahtumia sekä illallisia oman huoneen rauhassa. Vaikka niistä ei ole ollut bisneksen pelastajaksi, moni tuote jää valikoimaan myös tulevaisuudessa.

Hotellit ovat kärsineet koronapandemian takia supistuneesta kysynnästä rajusti. Ulkomaiset asiakkaat ovat puuttuneet, ja kotimaiset matkailijat ovat suosineet omatoimisia mökki- ja huoneistomajoituksia perinteisten hotellien sijaan. Kun ydinbisnes on romahtanut, kysyntää on pyritty luomaan sekä uusilla palvelutuotteilla että kehittämällä olemassa olleita palveluita paremmin poikkeusoloihin sopiviksi.

 

Kämp Collection Hotels:
Luksusta lähimatkailijoille

 

Kämp Collection Hotels on kärsinyt koronapandemiasta rajoituksineen erityisen pahasti, sillä yrityksen pääkohderyhmä, kansainväliset liike- ja vapaa-ajan matkustajat, ovat puuttuneet asiakaskunnasta yli vuoden. Yrityksen kymmenestä hotellista neljä on tälläkin hetkellä kiinni.

–  Tilannetta ei helpota, että Suomessa matkailu- ja majoituselinkeinon valtiolta saamat tuet ovat vain murto-osan siitä, mitä naapurimaissamme on saatu. Kriisi on kestänyt yli vuoden, ja sinä aikana saamamme tuet vastaavat yhteensä noin kolmen viikon vuokria. Suurten yritysten kohdalla tukimalli onkin tuntunut lähinnä huonolta vitsiltä, Kämp Collection Hotelsin kaupallinen johtaja Elena Heiska toteaa ja lisää, että vuokranantajat ovat osoittaneet ymmärrystä vaikeaan tilanteeseen vaihtelevasti.

Ketjun hotellien kysynnästä valtaosa on tullut kotimaisista staycation-asiakkaista. Elämyksellinen miniloma hotellissa ei ole korona-ajan keksintö, mutta sen merkitys on kasvanut poikkeusaikana. Pääkaupunkiseudulla staycation on ollut käytännössä ainoa poikkeusoloihin sopiva matkailumuoto, sillä se on kiinnostanut lähialueen asiakkaita.

– Staycation on ollut meille siinä mielessä merkittävä, että olemme voineet pitää edes osan hotelleistamme avoinna. Tosin kysyntä on painottunut viikonloppuihin ja juhlapyhiin.

Kämp Collection on tiivistänyt korona-aikana yhteistyötään erilaisten kumppaniyritysten kanssa. Tarjolla on ollut muun muassa majoituspaketti, jossa asiakkaan koti on siivottu tai nurmikko ajettu majoittumisen aikana. Hotelli Kämpissä on lisäksi siirretty spa-osaston toimintoja huoneisiin. 

Ravintolapuolella yritys on tehnyt yhteistyötä Muru Diningin ja Boon Nam -ravintoloiden kanssa. In room dining -konseptissa hotellihuone on muutettu kuin yksityiskabinetiksi tuomalla sinne ravintolapöytä tuoleineen. Ennen ravintolasulkua ateriat tarjoiltiin ravintolassa, ja sulun aikana ateriat toimitettiin huoneisiin huonepalveluna.

– Asiakkailta saatu palaute on ollut erittäin hyvää, Heiska kertoo.

Hänen mukaansa in room diningille vaikuttaisi olevan kysyntää jatkossakin, vaikka hotellien ravintolatilat ovat auki.

– Meidän näkökulmastamme kyse on kuitenkin kahdesta eri tuotteesta, joten emme voi ainakaan tällä hetkellä tarjota niitä päällekkäin. Se vaatisi oman henkilökuntansa, mikä ei tämänhetkisessä tilanteessa ole kustannustehokas ratkaisu.

Kämp Collectionin hotellit ovat tarjonneet tilojaan ja huoneitaan myös etätyöskentelyyn ja kuukausihinnalla asumiseen.

– Niiden suosio ei ole ollut huikeaa, mutta ne ovat tuoneet pienen lisän kaupankäyntiin. Sama koskee muitakin elämyslomien lisätuotteita. Uskon, että etätyöhön liittyvät palvelut jäävät hotelliemme valikoimaan, sillä kukaan ei tiedä, milloin ja millaisena liikematkustus palaa.

Heiska huomauttaakin, että kansainvälisen matkailun ja kongressitoiminnan elpymiseen asti Helsingin hotellien toiminta on tekohengitystä.

– Omasta pussistaan maksavan kotimaisen asiakkaan maksuvalmius ei ole samaa luokkaa kuin kansainvälisellä liikematkustajalla. Mutta molempia tarvitaan jatkossa, jotta kannattava toiminta pystytään turvaamaan.

 

Elena Heiska

Sokos Hotels:
Hybriditapahtumien kysyntä kasvaa

 

Kansainvälisen matkustuksen ohella hotellien liiketoimintaa on syönyt kokous- ja tapahtuma-asiakkaiden puuttuminen. Sokos Hotelsilla on useita hotelleja, joissa tapahtumien järjestäminen on ollut merkittävä osa liiketoimintaa.

Tapahtumia ja kokoontumisia koskevien rajoitusten takia hotelliyritys lanseerasi viime syksynä live- ja virtuaalitilaisuuden yhdistelmän, hybriditapahtumakonseptin. Ideana on luoda mahdollisimman yhtenäinen kokemus kaikille osallistujille: Tapahtuman striimaus tehdään yhdessä Sokos-hotellissa ja tapahtumaan osallistutaan ketjun muista hotelleista käsin etänä. Tällöin vieraille voidaan tarjota yhtäaikaisesti myös sama ateriakokonaisuus.

– Osa asiakkaistamme oli toteuttanut hybridimallia jo aiemmin niin, että he olivat itse striimanneet tilaisuuden etäosallistujille. Tällöin me tarjosimme tilat paikan päällä osallistuville. Koronan myötä katsoimme, että tätä konseptia voisi tuoda voimakkaammin esiin. Nykymallissamme striimaus toteutetaan yhdessä sekä maanlaajuisesti että paikallisesti toimivien yhteistyökumppaniemme kanssa, konseptipäällikkö Jussi Haataja SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

Sokos Hotels toimii 31 kaupungissa, joten potentiaalia hybridimuotoisessa tapahtumajärjestämisessä on. Toistaiseksi isompia hybriditilaisuuksia on pidetty jonkin verran, mutta muun muassa kokoontumisrajoitukset ja ravintolatilojen sulut ovat vaikuttaneet kysyntään.

Haatajan mukaan enemmän kysyntää on ollut striimausstudioilla, joita on käytössä muutamissa ketjun hotelleissa. Tulevaisuudessa on tärkeää ratkaista, miten striimauksesta saadaan hotellille kannattavaa liiketoimintaa.

– Jos tapahtumaan osallistuu hotellista käsin 10 ihmistä ja loput 490 osallistuvat kodeistaan striimin välityksellä, bisnes on kaukana siitä, mitä se voisi olla. Mutta haastavassa tilanteessa kaikki myynti on kotiinpäin.

Vaikka hybriditapahtumien kysyntä ei ole vielä räjäyttänyt pankkia, Haataja uskoo niiden suosion kasvavan kokoontumisrajoitusten lieventyessä. Yritykset tuskin siirtyvät suoraan järjestämään satojen henkilöiden livetilaisuuksia.

– Hybridimallilla toteutettavien tapahtumien kysyntä ei tule häviämään. Osa ihmisistä haluaa jatkossakin osallistua etänä. Itse näkisin, että konseptia pitäisi kehittää myös siihen suuntaan, miten kokoustarjoilu voitaisiin järjestää niille, jotka osallistuvat kotoa käsin, Haataja pohtii.

Jussi Haataja

Sokos Hotels on kehittänyt hybriditapahtumakonseptin.

Hotel Panorama Levi:
Etätyökonseptilla tunnettuutta

 

Lapin kansainvälinen matkailukysyntä romahti tänä talvena, eikä Kittiläänkään laskeutunut ainuttakaan charter-lentoa ulkomailta.

– Kansainvälisten asiakkaiden osuus on ollut hotelleissamme tänä talvena yhden prosentin luokkaa, kun osuus on ollut aiemmin joulu-maaliskuussa noin 80 prosenttia, Kassiopeia Hotels & Restaurants Oy:hyn kuuluvien Hotel Levi Panoraman ja Hotel K5 Levin operatiivisen toiminnan vt. aluepäällikkö Pia Virtala kertoo.

Merkittävän loven liiketoimintaan on tehnyt myös kongressi- ja kokousasiakkaiden puuttuminen. Panorama-hotellin vieressä sijaitseva suuri tapahtuma- ja kokouskeskus Levi Summit on elänyt hiljaiseloa, mutta pienimuotoista toimintaa tiloihin on tuonut uudenlainen matkailijatyyppi: alueella majoittuva etätyöläinen.

– Levi Summit olisi jäänyt täysin tyhjäkäytölle, ellemme olisi keksineet muuntaa käyttötarkoitusta coworking-tyyppisiksi työtiloiksi. Meillä ainakin turvavälit toteutuvat, ja ikkunoista avautuvat upeat näkymät alas Levin kylään.

Leville on avattu korona-aikana myös useita muita etätyötiloja. Panorama ja K5 -hotelleissakin on tarjottu etätyöpaketteja, joiden avulla on pyritty saamaan asiakkaita myös pidempiaikaisista majoittujista.

– Hotellihuoneen varaaminen pelkäksi päivätyötilaksi ei ole ainakaan meillä lähtenyt niin vahvaan lentoon kuin olisimme toivoneet. Toisaalta emme voi tietää, kuinka moni majoittuja on käyttänyt huonettaan myös työskentelyyn. Työn ja huvin yhdistämiseen viittaisi se, että olemme saaneet tänä talvena paljon uusia asiakkaita, jotka eivät ole ennen käyneet meillä. Esimerkiksi lasikattoiset Sky Suite -huoneet ovat olleet suosittuja.

Panoramassa etätyökysyntä on ohjautunut Summitiin. Muutaman kympin päivähinnalla tarjottavan etätyöpisteen ansaintalogiikka eroaa kuitenkin normaalista majoitus- ja kokoustoiminnasta valtavasti.

– Kysyntää on ollut päivittäin, mutta ei niin paljon, että etätyökonsepti riittäisi millään lailla korvaamaan perusliiketoimintaamme. Se on ollut kuitenkin hyvä lisä, vaikka euromääräisesti kauppa ei ole ollut merkittävää.

Virtala näkee etätyökonseptin suurimman hyödyn tulleen tunnettuuden kasvusta.

– Asiakkaat ovat ihastelleet Summitin tiloja ja pohtineet kokousten järjestämistä meillä, kunhan olot normalisoituvat.

Etätyökonseptin säilymiseen Virtala suhtautuu varovaisen myönteisesti, joskaan hotelliin tai kongressikeskukseen ei ole suunnitteilla tilojen muokkausta etätyöläisiä varten.

– Asiakaspalautteemme viittaa siihen suuntaan, että etätyö Lapissa on tullut jäädäkseen. Vaikka kokouskauppamme normalisoituisi jossain vaiheessa, etätyötarjonta kohdistunee niin hotellihuoneisiin kuin muihinkin tiloihimme jatkossa.

 

Pia Virtala

Kongressikeskus Levi Summit on toiminut coworking-tyyppisenä etätyötilana.