Ainoastaan ammattilaisille tarkoitetussa Burger Battle -kilpailussa Suomessa vakinaisesti asuvat keittiömestarit ja kokit kisaavat omilla resepteillään parhaan premium-burgerin tekijän tittelistä, Burgermestarista.
Burger Battle tuo hyvää näkyvyyttä niin kilpailijoille kuin heidän työnantajilleenkin. Kilpailu antaa mahdollisuuden edistää omaa ammattitaitoa ja uraa. Luvassa on myös rahapalkintoja kilpailussa hyvin sijoittuville. Voittaja saa 4 000 euroa.
Lantmännen Unibaken keittiömestarin Marko Hirvosen mukaan viime vuoden kilpailu oli kovatasoinen reseptien karsintavaiheesta aina finaaliin asti.
Kilpailijat työskentelivät ammattitaitoisesti niin semifinaalin kuin finaalinkin tiukoissa kilpailutilanteissa. Kiireinen työ ravintolakeittiössä on opettanut kokit pitämään pään kylmänä joka tilanteessa. Tuomaristolla ei ollut vaikeuksia löytää hyviä finalisteja ja voittajaa.
– Viime kilpailussa nähtiin paljon hyviä ideoita. Burgereissa voi tehdä paljon asioita, mutta usein yksinkertaisuus erottuu joukosta. Laadukkaat raaka-aineet, hyvä tekniikka ja maistuvat ideat kantavat pitkälle, Hirvonen sanoo.
Viimevuotisen Burger Battlen voittajan Pekka Koposen reseptit olivat yksinkertaisia, mutta niissä käytettiin raaka-aineita uudella tavalla. Voittajan työskentelytapa oli määrätietoinen ja lopputulos erittäin onnistunut.
Lantmännen Unibaken keittiömestari Marko Hirvonen oli mukana edellisen kilpailun tuomaristossa. Hän toivoo ruoka-ammattilaisten lähtevän rohkeasti mukaan ensi kevään koitokseen.
Hyvästä burgerista ollaan valmiita maksamaan
Burgerit ja niiden tekijät ansaitsevat huomiota, sillä premium-hampurilaiset ovat tulleet ravintoloiden ruokalistoille jäädäkseen. Ammattilaiset valmistavat burgerit laadukkaista raaka-aineista ja sämpylöistä, jolloin asiakkaat ovat myös valmiita maksamaan niistä.
Kilpailun eri vaiheissa leivotaan itse sämpylöitä ja osassa tehtäviä käytetään valmiita hampurilaissämpylöitä. Hirvosta ilahdutti erityisesti kilpailijoiden leipomien sämpylöiden korkea taso. Kokeilla on upeita kädentaitoja, vaikka he eivät leipureita olekaan.
– Kaikissa ruokapaikoissa ei tietenkään leivota itse. Meidän tehtävämme Lantmännen Unibakella onkin silloin tarjota laadukkaita hampurilaissämpylöitä.
Kilpailuun osallistuvat voivat työskennellä minkä tyyppisessä yrityksessä tahansa, joten alalla toimivien ammattilaisten toivotaan lähtevän joukolla mukaan kilpailuun.
– Toivon, että Burger Battlessa nähdään reseptejä Hangosta Nuorgamiin saakka ja että koko Suomesta haetaan rohkeasti mukaan kisaamaan. Uskon, että kilpailun makumaailmoissa on tuoreita ja toimivia yhdistelmiä. Viimeksi oli hauskoja yllätyksiä, kun asioita tehtiin uusilla tavoilla ja oman kotiseudun paikallisia makuja tuotiin burgereihin, Hirvonen sanoo.
Artikkeli on tuotettu yhdessä MaRan yhteistyökumppanin Lantmännen Unibaken kanssa.
Kuka voittaa seuraavan Burger Battlen?
Burger Battle -kilpailussa etsitään Suomen Burgermestaria toista kertaa. Kilpailu on tarkoitettu Suomessa vakinaisesti asuville kokeille ja keittiömestareille.
Kilpailuun voi hakea 15.1.2021 saakka. Semifinaaleihin valitaan toimitettujen reseptien ja kuvien perusteella kahdeksan osallistujaa, joista finaaliin pääsee neljä kilpailijaa.
Burger Battlen järjestävät Lantmännen Unibake ja Food Camp Finland yhteistyökumppaneineen Fastfood & Café & Restaurant Expo -tapahtumassa 3.–4.3.2021 Helsingin Messukeskuksessa.
Jaossa on myös rahapalkintoja: päävoitto 4 000 euroa.
Lisätietoa ja kilpailuun hakeminen: www.burgerbattle.fi
Lantmännen Unibake
- Leipomoyritys Lantmännen Unibake tarjoaa monipuolisen valikoiman leivonnaispakasteita ja ratkaisuja ammattikeittiöille ja paistopisteille.
- Talon tuotemerkkejä ovat Vaasan, Schulstad Bakery Solutions ja Vaasan Kotiuunin. Yritys edustaa myös Moilas Gluten-Free -merkin ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja tuotteita.
- Lantmännen Unibaken fast food -valikoima uudistuu ensi vuonna, kun Schulstad Bakery Solutions -sämpylät siirtyvät Vaasan Street Food -brändin alle. Myös muita mielenkiintoisia uutuuksia lanseerataan tuotemerkin alle. Vaasan Street Food on kotikeittiöistä tuttu brändi, jonka horeca-tuotteita ammattilaisetkin voivat pian tilata käteviin laatikoihin pakattuina tukuistaan.
Hei hei hävikki, nyt inspiroi hyvikki
14.10.2024
Lue lisää
Ammattikeittiön arjesta sujuvaa
14.10.2024