Edelläkävijä ympäristöalan palveluissa

Edelläkävijä ympäristöalan palveluissa

  • Teksti: Suomen Kasviöljykierrätys
  • Kuvat: Suomen Kasviöljykierrätys

Suomen Kasviöljykierrätys Oy tekee esimerkillistä ja pitkäjänteistä jäte­materiaalien keräystä ja uusiokäyttöä. Yritys on organisoinut koko valtakunnan kattavan keräysjärjestelmän, joka huolehtii siitä, että öljyt ja rasvat kerätään ja käsitellään kustannustehokkaasti ja asianmukaisesti.

Jätehuolto on välttämätön lenkki materiaalivirtojen ketjussa. Hyvin hoidettu jätehuolto on hyödyksi yritykselle. Ihmiset ovat nykyisin ympäristötietoisempia ja edellyttävät, että myös yritykset huolehtivat toimintansa ympäristövaikutuksista.

– Panostamalla jätehuoltonsa järjestämiseen yritys lisää oman työympäristönsä turvallisuutta ja viihtyisyyttä sekä antaa myönteisemmän kuvan koko yrityksen toiminnasta, Suomen Kasviöljykierrätys Oy:n toimitusjohtaja Jukka-Pekka Turpeinen vakuuttaa.

 

Biohajoavia uusiotuotteita elintarvikerasvoja kierrättämällä

Loimaalla vuodesta 1997 lähtien toiminut yritys on työskennellyt kasviöljyjen kanssa yli 40 vuotta. Käytettyjen elintarvikerasvojen keräystä on tehty jo yli 30 vuotta. Perheyrityksessä on mukana nyt kolmas sukupolvi, kun yritystä luotsaavan Turpeisen lapset ovat toiminnassa mukana. Loimaan toimipisteessä työskentelee 10 henkilöä.

– Keräystoimintaa harjoitetaan koko Suomen alueella. Asiakkaitamme ovat muun muassa einesteollisuus, ravintolat, grillit, leipomot ja marketit. Yhteistyökumppaneina on myös jätehuoltoyrityksiä eri puolella Suomea. Manner-Suomen alueella ei ole sellaista kylää, jossa meidän kalustomme ei olisi käynyt. Tällä hetkellä ympäri Suomea kiertää viisi meidän yhdistelmärekkaamme, Turpeinen sanoo.

Kerätyt jakeet päätyvät mitä erilaisimpien teknillisten tuotteiden raaka-aineiksi korvaamaan neitseellisiä jakeita. Käytetystä öljystä valmistetaan esimerkiksi hvo-dieseliä sekä teräketju- ja muottiöljyjä.

– Lisäksi kaikki rasvoista syntyvät epäpuhtaudet menevät biokaasulaitokselle, joten kierrätysasteemme on vaatimattomat 100 prosenttia. Kahvinporoista saamme biokaasua sekä maanparannusainetta ja kukkamultaa. Toiminnastamme ei ole muodostunut jätettä kaatopaikalle vuoden 2009 jälkeen.

 

Merkittävä investointi uuteen tehtaaseen

Turpeinen kertoo, että Suomen Kasviöljykierrätys on tehnyt merkittäviä investointeja uuteen kone- ja laitekantaan ja toiminnan kehittämiseen.

– Vuonna 2019 meille valmistui uusi tehdas, jonka puitteissa olemme pystyneet entistä enemmän monipuolistamaan tuotantoamme. Tehdas on pitkälle automatisoitu, ja kaikki laitteet ja koneet on uusittu.

Turpeisen mukaan miljoonaluokan investointi uuteen tehtaaseen oli panostus tulevaisuuteen.

– Tällä hetkellä olemme alalla Pohjoismaiden suurin yritys ja iso toimija myös Pohjois-Euroopan mittakaavassa.

 

Asiakkaille vaivatonta öljynkierrätystä

SKK toimittaa asiakkaalle keräysastiat, jotka vaihdetaan asiakkaan tarpeen mukaan. Asiakas saa SKK:lta aina tarvittavan määrän uusia, pestyjä astioita ja käytetyt menevät pesun jälkeen uudelleen kiertoon.

– Olemme tehneet kierrätyksen asiakkaillemme mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. Asiakkaan ei itse tarvitse puhdistaa öljyä meille. Keräyskalusto on suunniteltu erityisesti näiden materiaalien erilliskeräykseen. Emme siis kuljeta roskia paikasta toiseen vaan hoidamme prosessin alusta loppuun, Turpeinen selvittää.

 

Positiivisia ympäristövaikutuksia

Tulevaisuudessa terveyttä, turvallisuutta ja ympäristöä koskevat määräykset tulevat tiukkenemaan yhä enenevässä määrin kaikilla alueilla.

– Kasviöljyjen polttaminen on huonoin vaihtoehto, koska siitä syntyy jopa kuusinkertaiset päästöt mutageenisiä yhdisteitä normaaliin dieseliin verrattuna. Lisäksi pah-yhdisteillä on todettu olevan suora yhteys sydänsairauksiin, Turpeinen sanoo.

Suomen Kasviöljykierrätys Oy kuuluu jätehuoltorekisteriin, ja yrityksellä on ympäristölupa toimintaa varten. Toiminta on ISO 14001-, ISO 9001- ja ISCC EU -ympäristöjärjestelmien mukaista.

– Lähes kaikki sähkö saadaan omasta aurinkovoimalasta. Lisäksi prosessit käyttävät puuhakkeella tuotettua kaukolämpöä. Käytämme ajoneuvoissamme myös hvo-dieseliä, jolloin päästöt kuljetusten osalta ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisellä dieselillä. 

Artikkeli on MaRan yhteistyö­kumppanin SKK:n tuottama.