1 Vastuullisuus
Aihe on kuluttajille tärkeä, mutta ilmiön laaja-alaisuus ja monimutkaisuus tekevät siitä vaikean ymmärtää. Lisäksi hinnalla on vahva vaikutus päätöksentekoon.
Huomioi trendi näin:
- Kuluttajat toivovat, että vastuullinen valinta tehdään heille helpoksi. Merkitse vastuulliset vaihtoehdot selkeästi. Kerrothan myös, kun käytät kotimaisia ja lähitilojen raaka-aineita tai olet kasvattanut ruoan itse. Varsinkin kalan alkuperä kiinnostaa.
- Kuluttajat miettivät vastuullisuutta usein helposti ymmärrettävien asioiden kautta. Tällaisia ovat esimerkiksi pakkauksiin, astioihin ja aterimiin sekä kierrätykseen ja jätteiden määrään liittyvät teot. Kun hyödynnät raaka-aineita eri aterioissa, esimerkiksi hävikkikeittona, muistathan kertoa siitä myös asiakkaille.
- Järjestä vastuullisuuteen liittyviä kampanjoita ja tarjouksia, niin luot ja vahvistat ravintolasi vastuullisuusmielikuvaa.
32 prosenttia suomalaisista kertoo lisänneensä kasvisten määrää ruokavaliossaan kuluneen vuoden aikana
(YouGov, Food & Health 2023).
2 Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi
Kuluttajat haluavat voida paremmin ja elää terveellisemmin, mikä näkyy myös heidän ruokavalinnoissaan.
Huomioi trendi näin:
- Asiakkaat haluavat kokeilla uusia kasvisruoka-annoksia ravintoloissa, koska niiden tekeminen kotona voi olla vielä vierasta. Tarjoile herkullisia ideoita ja uusia annosvaihtoehtoja.
- Iso osa kuluttajista seuraa omaa painoaan tai pohtii painonhallintaa ajoittain. Toisitko kalorimäärät näkyviin aterioiden yhteyteen? Voisiko ateriasta tai lisukkeesta olla valittavissa kevyempi vaihtoehto? Lisäarvoa tuovasta vaihtoehdosta voit myös pyytää korkeampaa hintaa.
- Jotkin ravintolat ovat alkaneet osin hintapaineiden ja osin kuluttajatarpeiden vuoksi tarjota erilaisia annoskokovaihtoehtoja. Voisitko sinäkin tehdä niin?
- Kuluttajat kaipaavat juomavaihtoehtoja. Tsekkaa valikoimasi, onko mukana ei-eläinperäisiä, alkoholittomia ja/tai kevyitä vaihtoehtoja?
3 Ruokavalinnat osana identiteettiä
Ruoka ei ole enää vain välttämättömyys, vaan se määrittää vahvasti identiteettiä. Sosiaalinen media tuo valintoihin kansainvälisiä vaikutteita.
Huomioi trendi näin:
- Somessa jaetaan ahkerasti annoskuvia ja ravintolakokemuksia. Millä tasolla ravintolasi ja sen tarjonnan visuaalisuus on? Onko ravintolassasi jotain sometettavaa?
- Erilaiset teemat ja sesongit kiinnostavat, ja rajoitetut kampanjat kannustavat heräteostoksiin. Mitä uusia teemoihin tai sesonkeihin liitettyjä ruokia tai juomia voisit tarjota?
- Monet ravintolat viestivät arvoistaan lahjoitusten ja tukikampanjoiden kautta. Haluaisitko lahjoittaa pienen summan tietystä ateriasta jonkin hyväntekeväisyysjärjestön toimintaan?
- Millaisia yhteistyöprojekteja voisit tehdä ravintoloiden ja tunnettujen henkilöiden kanssa?
61 prosenttia kuluttajista kokee tärkeäksi, että brändit ja palvelut vastaavat heidän arvojaan (Innova trend survey, 2021).
4 Helppous
Kuluttajat kaipaavat yhä enemmän tuotteita ja palveluja, jotka tuovat helpotusta ja ajansäästöä arkeen. Toive vaivattomuudesta ulottuu ruoan ostamisesta ja tilaamisesta sen syömiseen asti.
Huomioi trendi näin:
- Mieti, miten asiakaskokemuksesta saisi mahdollisimman helpon, vaivattoman ja miellyttävän. Käy läpi kokemus yksityiskohtaisesti ja pohdi, missä olisi parannettavaa. Oletko kysynyt palautetta asiakkailta?
- Helpota asiakkaan arkea ja juhlaa. Voisiko ravintolastasi tilata ruokaa kotiin tai tarjoiluja illanviettoon? Voisitko myydä viikonlopun ruoat tai aterian osat valmiina asiakkaalle? Onnistuuko lounaan yhteydessä ostaa iltaruoka mukaan?
- Välipalojen syöminen on lisääntynyt, ja niillä korvataan usein ateria. Tarjoa asiakkaille mukaan otettavia välipaloja ja kevyitä lounaita, jotka voi nauttia tien päällä. Onhan sinulla myös terveellisiä vaihtoehtoja?
5 Fyysisen ja digitaalisen yhdistäminen
Verkkomaailmassa vietetään yhä enemmän aikaa, ja yritysten kannattaa hyödyntää sen viestinnälliset ja yhteisölliset mahdollisuudet.
Huomioi trendi näin:
- Kuluttajat etsivät tietoa ravintoloista sekä nettisivuilta että sosiaalisen median kanavista. Ovatko kaikki kanavasi ajan tasalla, informatiiviset, helppokäyttöiset ja houkuttelevat? Testaa asiakkailla, kokevatko he viestintäsi sellaiseksi kuin olet sen tarkoittanut.
- Ruoka on yksi suosituimpia aiheita sosiaalisessa mediassa. Millaisia annoksia, tuotteita, kampanjoita tai palveluita voisit tehdä somessa tai someen sopivaksi?
- Somesta etsitään ruokaan liittyen inspiraatiota. Miten sinä voisit inspiroida asiakkaita somekanavissasi? Nuoret käyttävät ruokaideoiden hankintaan erityisesti TikTokia ja YouTubea. Olisiko yrityksesi hyvä olla niissä?
- Mieti, missä asiakaspolun eri vaiheissa digitaalisista ratkaisuista voisi olla hyötyä. Saisiko tilaamisesta tai maksamisesta vielä helpompaa digitaalisten välineiden avulla?
73 prosenttia suomalaisnuorista käyttää sosiaalista mediaa apuna ruoanlaittoideoinnissa (Foodwest, Foodata nuoriso -tutkimus, 2022).
Päivittäin tai lähes päivittäin some-kanavaa käyttävät suomalaiset: 37 % Instagram, 15 % TikTok, 51 % Facebook
(Dagmar, Mediakatsaus 2022).
Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Valion tuottama.
Valio Aimo on ottanut missiokseen asiakkaidensa arjen helpottamisen ja pyrkii tarjoamaan konkreettisia, asiakkaan tarpeista räätälöityjä ratkaisuja. Vinkkejä kannattavaan ja vastuulliseen liiketoimintaan löydät lisää osoitteesta valioaimo.fi/hyvikki.
Hei hei hävikki, nyt inspiroi hyvikki
14.10.2024
Lue lisää
Ammattikeittiön arjesta sujuvaa
14.10.2024