Kilpailuetua kestävillä ratkaisuilla

Kilpailuetua kestävillä ratkaisuilla

  • Teksti: Atria
  • Kuvat: Pixhill, Atria

Kuluttajat arvostavat yhä enemmän ruoan turvalli­suutta ja tietoa raaka-aineiden alkuperästä ravintolapalveluja ostaessaan. Kestävästi tuotetun suomalaisen lihan käyttäminen on kilpailuetu, jonka avulla voi lisätä asiakkaiden luottamusta palveluita kohtaan.

Ravintolapalveluissa ruoan alkuperä ja turvallisuus ovat korostuneet erityisesti koronapandemian aikana ja ovat tärkeitä tekijöitä kuluttajien tehdessä ostopäätöksiä.

Atrian Kantarilla teettämän kyselyn mukaan kuluttajien luottamus suomalaisia elintarvikkeita ja niiden laatua kohtaan on noussut, kun vastaavasti luottamus tuontielintarvikkeiden laatua kohtaan on heikentynyt. Ravintolassa tai kaupassa käyntejä on epidemian aikana vähennetty, mikä näkyy lisääntyneinä ruoka-annosten kotiin tilauksina.

Ravintolaruoan kotiin tilaajat haluavat kuitenkin olla varmoja ruoan laadusta ja hygieenisyydestä. Tämä lisää ravintoloiden tarvetta viestiä tuotteidensa vetovoimatekijöistä ja tuoda esiin ruoan sekä palvelun turvallisuutta aiempaa vahvemmin.

Kestävästi tuotettujen suomalaisten raaka-aineiden käyttäminen ja viestiminen niiden alkuperästä sekä taustalla olevasta tarinasta lisäävät houkuttelevuutta ja luottamusta ravintolapalveluita kohtaan. Puhdas ja turvallinen atrialainen liha on merkki ravintolaruoan korkeasta laadusta. Parhaat raaka-aineet ja ammattitaidolla valmistettu ruoka takaavat sen, että asiakkaille voidaan tarjota huolettomia ja nautinnollisia makuelämyksiä.

Alla on listattu Atrian vinkit kestäviin ratkaisuihin:

 

1. Käytä puhtaita, suomalaisia raaka-aineita

Ruoan suomalainen alkuperä on arvo. Atrialla maukkaan lopputuotteen takana ovat tuotantoketjun joka tasolla toteutettavat vastuulliset toimintatavat aina eläinten hyvästä kohtelusta hiilineutraalin ruokaketjun edistämiseen.
 

2. Huolehdi jäljitettävyydestä

Atria-merkki on tae siitä, että sian-, naudan-, broilerin- ja kalkkunanliha ovat peräisin suomalaiselta maatilalta. Tilamerkityissä tuotteissa on tieto, miltä perhetilalta liha on peräisin. Tarjoamalla lautasella maailman parasta, suomalaista lihaa, annoksen arvo kasvaa, kokonaiskokemus täydentyy ja kannattavuus paranee. Tavoitteena on läpinäkyvä ruokaketju, jossa kaikkien käytettyjen raaka-aineiden, ainesosien ja pakkausmateriaalien jäljitystiedot voidaan todentaa.

3. Panosta tuoteturvallisuuteen

Atrialla lihan tuottaminen pohjautuu jatkuvaan tuoteturvallisuuden seurantaan, eläintautien ennaltaehkäisyyn ja tuotantoeläinten hyvään ruokintaan, jossa pääpaino on kotimaisessa viljassa ja oman tilan nurmessa. Hyvä eläintautitilanne ja terveet eläimet ovat mahdollistaneet tilajäljitettävien ja antibioottivapaiden tuotteiden kehittämisen. Turvalliset raaka-aineet vaikuttavat ravintolassa valmistetun ruoan laatuun ja makuun.
 

4. Varmista, että raaka-aineet on tuotettu eettisesti

Atria panostaa kestävään alkutuotantoon toimimalla suunnannäyttäjänä lihantuotannossa. Tuotantoeläinten oikealla ruokinnalla vaikutetaan merkittävästi eläinten hyvinvointiin, alkutuotantoketjun kannattavuuteen ja ympäristövaikutuksiin. Tuotteiden hiilijalanjäljen ja päästöjen pienentämiseksi tehdään aktiivisia toimia.  Ammattikeittiöiden käyttöön suunnittelut tuotteet tukevat ravintoloiden hävikinhallintaa, joka on yksi tärkeimmistä ilmastoteoista.
 

5. Kerro asiakkaallesi raaka-aineiden alkuperästä

Ruoan valmistaminen maukkaaksi annokseksi vaatii tinkimätöntä am­mat­ti­taitoa, johon kuuluu olennaisena osana raaka-aineiden hyvä tuntemus. Suomalaista, puhdasta ja eettisesti tuotettua lihaa käyttämällä ravintola-alan ammattilaisilla on mahdollisuus luoda huippuluokan makuelämyksiä asiakkaan lautaselle. Muista kertoa upeista raaka-aineista ja niiden alkuperästä myös asiakkaalle.

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Atria Suomi Oy:n tuottama. Lue lisää kestävistä toimintatavoista Atrian sivuilta ja yritysvastuuraportista.