Kyselyyn vastanneista 55 prosenttia ilmoitti tehneensä ruokaelämyksen innoittamina matkan kotimaahan tai ulkomaille ja 67 prosenttia ilmoitti suunnittelevansa ruokamatkaa ensi vuodelle. Kolmasosa vastasi tekevänsä ruokamatkoja kotimaassa, mikä kertoo ravintoloiden ja ruokaan liittyvien palvelujen tärkeydestä matkakohteessa.
Kyselyn vapaassa osiossa korostui ruoan tärkeys matkoilla, vaikka se ei olisi kohdevalinnan varsinainen motiivi.
– Tämä kertoo suoraan matkailuliiketoiminnan laajasta vaikuttavuudesta paikallisen elinvoimaan. Ilman ravintoloita tai muita ruokaelämyspalveluja paikkakunta ei ole matkakohteena houkutteleva. Alan tekijöille tämä tieto ei tietenkään tule yllätyksenä, mutta sillä on valtava merkitys alueellisesti isommassa kuvassa, ja sitä haluamme tuoda esille myös Matkamessuilla, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.
Matkamessut teki ruokamatkailukyselyn omissa uutiskirje- ja somekanavissaan, ja siihen vastasi syys-lokakuun aikana yli tuhat suomalaista. Ruokamatkalla tässä kyselyssä tarkoitetaan sitä, että matkustaa omalta paikkakunnalta lähelle tai kauas ruoan perässä kokeakseen ruokaelämyksen, josta on kuullut tai lukenut.
Italia, Espanja ja Kreikka ruokamatkailun kärkimaita
Ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille. Suosituin ruokamatkakohde oli Italia, ja vain muutaman prosenttiyksikön jäljessä tulivat Espanja ja Kreikka. Ensi vuoden suunnitelmissa ykkössijan vei Espanja, mitä selittää myös suuren matkailumaan ympärivuotisuus sekä monipuoliset lomakohteet.
Kolmen kärjen jälkeen sijoittuivat Ranska ja isommassa kontekstissa Aasia, mutta vastauksista nousivat vahvasti esiin myös Portugali ja Viro. Suomessa ruokamatkoja tehtiin yleisimmin Lappiin ja kaupungeista nousi vapaissa vastauksissa esiin Porvoo.
Porvoolaisessa Runo-hotellissa tämä trendi on huomattu.
– Erityisesti pääkaupunkiseudulta tullaan Porvooseen lyhyille staycation-lomille nauttimaan ravintoloiden antimista, mutta tietysti myös Vanhan Porvoon muusta viehätyksestä, kertoo Runon myynti ja markkinointipäällikkö Max von Hellens.
Kyselyssä ruokamatkakohteiden valinnassa korostuivat ruoan paikallisuus, ravintolatarjonta, vastuullisesti tuotettu ruoka sekä tarinallisuus ja historia. Matkailijoita kiinnostavat lisäksi ruokaan liittyvät torit, kauppahallit ja erikoismyymälät, erilaiset ruokaan liittyvät tapahtumat ja retket sekä katuruoka.
Ruoan merkitys on erittäin tärkeä myös tapahtumissa. Messukeskuksen uudistuneiden ravintolapalveluiden lisäksi Matkamessujen Mediterranea Tasty Travel -alue kokoaa yhteen Välimeren alueen tunnelmaa, ruokatarjontaa, lifestyle-toimijoita ja käsitöitä.