Koronapandemia laittoi useat palvelualan yrittäjät polvilleen niin vaihtuvien rajoitusten kuin kuluttajien varovaisuuden seurauksena. Palveluiden käyttö romahti keväällä 2020 dramaattisesti, mikä näkyi myös verotuettujen työsuhde-etujen, kuten liikunta- ja kulttuuri- sekä lounasedun käytössä.
Fyysisten kohtaamisten välttelyn aikana ketterimmät toimijat ovat kuitenkin pystyneet kääntämään tilanteen edukseen.
Pandemia vauhditti digitalisoitumista
Kuten maksaminen yleisestikin, myös työsuhde-etujen käyttö on siirtynyt muutaman viime vuoden aikana vauhdilla perinteisistä seteleistä ja korteista kohti digitaalista maailmaa. Vuoden 2021 alussa Smartum luopui kokonaan kortin käytöstä ja korvasi sen mobiilisovelluksella. Vuosina 2020–21 työsuhde-etujen digitalisoituminen vauhdittui nopeammin kuin koskaan aikaisemmin.
Smartumin kumppaniverkostossa ketterät toimijat reagoivat tilanteeseen nopeasti ja ottivat käyttöönsä joko Smartum-verkkomaksun tai alkoivat hyväksyä etänä tehtyjä SmartumPay-mobiilimaksuja. Smartumin uusi verkkomaksuratkaisu oli käytössä neljällä kumppaniyrityksellä vuonna 2019, ja alkuvuoteen 2022 mennessä Smartum-verkkomaksuja vastaanottavien kumppanien määrä on kasvanut 360:een.
Vuonna 2019 verkkomaksamisen osuus kaikista sähköisillä työsuhde-eduilla tehdyistä maksutapahtumista oli alle yhden prosentin, mutta vuoden 2021 aikana osuus kasvoi 11 prosenttiin. Suurimmat toimijat vastaanottavat Smartum-maksuja vuosittain jopa miljoonan euron arvosta.
Haastattelimme kahta kumppaniverkostoomme kuuluvaa palveluntarjoajaa, jotka kertoivat, miten Smartum-verkkomaksu on palvellut heidän liiketoimintaansa.
Verkkomaksu oli luonnollinen valinta Sappeelle
Pälkäneläinen Sappeen matkailukeskus panostaa helppoon ostamiseen. Ostamisen digitalisoiminen on luonnollinen tapa kehittää maksupalveluita, vaikka uusien maksuratkaisujen mahdollistaminen viekin työaikaa.
– Asiakkaamme käyttävät paljon erilaisia liikuntaetuja palveluiden ostamisessa, ja siksi Smartumin verkkomaksu oli selvä valinta yhdeksi maksutavaksi verkkokaupassamme, Sappeen matkailukeskuksen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen kertoo.
Smartum-verkkomaksun lisääminen Sappeen verkkokauppaan sujui Poukkasen mukaan suhteellisen helposti ja nopeasti. Prosessi onnistui yrityksen oman myyntipalvelun, ICT-palveluita tarjoavan yhtiön ja Smartumin tukihenkilön yhteistyönä.
– Maksupalvelu on toiminut odotusten mukaisesti. Asiakaspalaute on ollut positiivista. Toiveena verottajan suuntaan olisi kuitenkin se, että liikunta- ja kulttuuriedulla voisi maksaa laajemmin hyvinvointia tukevia vapaa-ajan palveluita, jolloin emme joutuisi rajaamaan verkkokaupasta tiettyjä palveluita, Poukkanen jatkaa.
Sähköisten työsuhde-etujen käyttö on yleistynyt Huikeessa
Porin Yyterissä sijaitseva seikkailupuisto Huikee lisäsi Smartum-verkkomaksun verkkokauppaansa syksyllä 2021. Yritys halusi mahdollistaa smartumien käytön helposti kotoa käsin, jotta asiakkaat voivat ostaa liput etukäteen verkosta. Huikeessa on huomattu, että asiakkaat käyttävät maksamiseen yhä useammin sähköisessä muodossa olevia työsuhde-etuja.
– Smartum-verkkomaksun lisääminen verkkokauppaamme onnistui todella helposti. Ilmoitimme vain palvelun tiedot omalle verkkokaupan palveluntarjoajallemme WiseNetworkille, joka kytki maksutavan käyttöön meidän asiakastunnuksellamme. Smartumin verkkomaksua käytetään meillä jatkuvasti, ja se on toiminut moitteetta, seikkailupuisto Huikeen yrittäjä Ekku Lehtonen kiittelee.
Ota vastaan Smartumin verkkomaksuja
Smartum-verkkomaksu on asiakkaalle turvallinen ja helppo maksuratkaisu kumppanin verkkosivuilla tai verkkokaupassa. Verkkomaksun tekeminen on nopeaa ja luotettavaa, ja ostaminen hoituu helposti yhdessä paikassa kellonajasta riippumatta.
Verkkomaksu on suosittu tapa käyttää Smartum-etuja helppoutensa ja vaivattomuutensa ansiosta: Smartumin kesäkuussa 2021 toteuttaman kyselyn perusteella 11 prosenttia Smartum-etujen käyttäjistä käyttää etujaan mieluiten verkkomaksuna.
– Helppo verkkomaksaminen ja monipuoliset maksutavat ovat kilpailukykytekijöitä jo tänään. Asiakkaat odottavat näitä asioita, joten kannustan rohkeasti jokaista palveluntarjoajaa Smartum-verkkomaksun käyttöönottoon. Se on helppoa eikä vaadi monimutkaisia muutoksia verkkosivuille, Smartumin head of partner and beneficiary sales Maria Meurman lupaa.
Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Smartumin tuottama.
Hei hei hävikki, nyt inspiroi hyvikki
14.10.2024
Lue lisää
Ammattikeittiön arjesta sujuvaa
14.10.2024