

Miten voisimme tehdä asiakkaidemme arjesta sujuvampaa? Tätä pohdittiin Valio Aimo -tukussa, kun ajatus uudesta palvelusta syntyi. Idea sai heti kannatusta, eikä aikaakaan, kun Minun Aimo oli ensimmäisten asiakkaiden testattavana ja valmiina lanseeraukseen. Mutta mikä tämä uusi Minun Aimo oikein on?
Yksinkertaistettuna palvelun tarkoitus on helpottaa tärkeän tiedon löydettävyyttä ja sujuvoittaa Valio Aimon asiakkaiden arkea. Työaikaa ei enää tuhlaudu pika- tai toimitustukun ostoraportin, tukkukortin tai asiakaspalvelun yhteystietojen etsimiseen. Nämä kaikki löytyvät jatkossa näppärästi Minun Aimosta.
Avainroolissa yhteistyö
Minun Aimo -palvelua on kehitetty alusta saakka asiakastarve edellä, ja siksi yhteistyö Valio Aimo asiakkaiden kanssa on ollut tiivistä.
Ruoka- ja juoma-alan ammattilaisten toiveita ja arjen haasteita kartoitettiin jo heti suunnittelun alkumetreillä, ja lopputulosta oli arvioimassa joukko valittuja Valio Aimo -asiakkaita. Palaute on ollut ilahduttavan positiivista.
– Minun Aimo on näppärä ja hyödyllinen työkalu kenelle tahansa ravintola-alan ammattilaiselle, mutta etenkin esihenkilöille, Strawberry-hotelliketjun Food and Beverage Operations Manager Toni Björkholm tiivistää ensifiiliksiään.
Erityisen kätevä palvelu onkin juuri johtamisen tukena: Minun Aimosta löytyvä data antaa monia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen.
Esimerkiksi ostoraportit ovat tallessa Minun Aimossa viimeisen kahden vuoden ajalta. Tämä mahdollistaa ostojen vuosivertailun ja tilausten optimoinnin edellisen vuoden perusteella. Omia tukkuostoja voi katsella tuote tuotteelta tai kokonaisuuksina selkeän graafin muodossa.
Myös Toni Björkholm on erityisen tyytyväinen selkeisiin ostoraportteihin, jotka avaavat hyvin volyymia ja sitä, mihin rahaa menee.
– Paljonko tilasin puikulaperunaa viime jouluna? Minun Aimosta on kätevä katsoa menneiden sesonkien ostoja ja suunnitella ennakkotilauksia niiden perusteella, Björkholm sanoo.
– Lisäksi hakuominaisuus on kätevä tuotteissa, joiden tarkkaa nimeä ei välttämättä muista, hän jatkaa.
Ostoraporttien ohella palvelu nivoo yhteen monia muita hyödyllisiä tietoja, kuten tuotteiden toimitusvarmuuden. Tämä auttaa optimoimaan tulevia tilauksia ja vähentää yllätysten mahdollisuutta.
Myös käyttökokemukseen on panostettu. Minun Aimossa häärii tekoälyapuri A.I.mo, joka on koulutettu esittelemään palvelun tärkeimmät toiminnot sekä vastaamaan käyttäjien mieltä painaviin kysymyksiin. A.I.mo osaa auttaa, olipa hukassa resepti, verkkokaupan tuote tai paikka, jossa päivittää omat asiakastiedot.
Hiilijalanjälki näkyväksi
Minun Aimo on julkaistu maaliskuun lopussa ensimmäisille käyttäjille: Valio Aimo -verkkokaupan asiakkaille. Työt palvelun parissa eivät kuitenkaan ole loppuneet lanseeraukseen. Tällä hetkellä digikehitystiimi tekee töitä, jotta myös loput Valio Aimon asiakkaat saavat Minun Aimon käyttöönsä mahdollisimman pian.
Lisäksi tulevaisuudessa siintää jo uusia, paljon toivottuja toiminnallisuuksia. Yksi konkreettinen esimerkki tästä on kesän korvilla palveluun julkaistava hiilijalanjälkiosio, jonka myötä käyttäjät voivat pureutua omien elintarvikeostojensa hiilijalanjälkitietoihin tuoteryhmätasolla.
Hiilijalanjälkiaineistot on tuotettu palveluun elinkaariarvioinnilla (Life Cycle Assessment, LCA). Tällöin ilmastovaikutukset kattavat raaka-aineiden elinkaaren aikana syntyneet kasvihuonekaasupäästöt aina maatalouden tuotantopanosten valmistuksesta kauppaan saakka.
Hiilijalanjälkiosion lisäksi kehityksessä on monia muita arkea ja liiketoimintaa tukevia toiminnallisuuksia. Valio Aimo -asiakkaat saavat nämä käyttöönsä palvelun kautta.
Lue lisää palvelusta: valioaimo.fi/minunaimo
Viisi syytä ottaa käyttöön Minun Aimo
- Vertaile vaivattomasti. Minun Aimossa tarkastelet omia ostoraporttejasi silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Halutessasi voit viedä tiedot myös Exceliin.
- Kysy Aimolta. Minun Aimon kautta saat yhteyden Valio Aimo -asiakaspalveluun helposti ja nopeasti. Viestisi ohjautuu suoraan asiakaspalvelijalle, joka osaa parhaiten auttaa.
- Asiakastiedot ajan tasalla. Puuttuva puhelinnumero, ilmoitus anniskeluluvasta tai tukkukortti uudelle työntekijälle? Minun Aimossa päivität asiakastietosi parilla klikkauksella.
- Tehoa työhön tekoälyllä. Tärkeä tieto hukassa? Minun Aimon A.I.mo-tekoälyapuri etsii tiedon puolestasi, olipa kateissa edellisen kuukauden ostoraportti tai verkkokaupan suosikkituote.
- Innostu ja Inspiroidu. Minun Aimo pitää sinut kärryillä alan trendeistä ja ilmiöistä. Tallenna suosikkireseptisi, kurkkaa viimeisimmät koulutukset ja nappaa talteen vinkit seuraavaan sesonkiin.

Keittiön katkokset kuriin
29.04.2025
Lue lisää

"Saamme tuen aina tarvittaessa"
10.02.2025