Vastuullisuudesta kannattaa kertoa asiakkaille
Kuluttajien kiinnostus vastuullisuusasioihin nousee koko ajan, ja Tuomas Sorri näkee tässä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia horeca-alalla.
– Vastuullisista valinnoista kannattaa aktiivisesti kertoa, sillä vastuullisuus voi hyvinkin olla ratkaiseva tekijä kuluttajan seuraavassa ravintola- tai annosvalinnassa. Valio Food Solutios haluaa tarjota välineitä, sisältöjä ja asiantuntemusta, joita asiakkaamme voivat hyödyntää omassa viestinnässään.
Hiilineutraali maitoketju vuonna 2035 on Valiolla suurin tavoite, mutta työtä tehdään monella muullakin rintamalla. Vastuullisuuteen ja eläinten hyvinvointiin liittyvät kysymykset nousevat säännöllisesti esiin esimerkiksi kilpailutusten yhteydessä.
– Vastuullisuustyö ei tule ikinä valmiiksi. Toimintaa pitää jatkuvasti parantaa ja välitavoitteita asettaa. Nyt esimerkiksi koko pakastekalatuotevalikoimamme on vastuullisesti tuotettua ja kestävästi kalastettua, joten vastuullisten valintojen tekeminen on entistä helpompaa asiakkaillemme ja heidän asiakkailleen. Tunnemme suomalaisen maun ja kuuntelemme asiakkaidemme toiveita, ja tämän pohjalta valikoimamme on täydentynyt muun muassa kotimaista luonnonkalaa kuhaa ja ahventa sekä hoitokalastuksella kalastettua muikkua sisältävillä tuotteilla, Sorri listaa.
Hyvinvointia mausta tinkimättä
Ruoantuotannossa vastuullinen toiminta tarkoittaa myös vastuuta eläinten hyvinvoinnista ja tuottajista. Kaikki eivät tiedä, että Valio on suomalaisten maitotilallisten omistama yritys, jonka tuotot menevät tuottajille.
– Elämä lehmien kanssa ja eläimistä huolehtiminen on maitotilalliselle paljon muutakin kuin työ, se on elämäntapa. Innostamme tuottajia parantamaan toimintaansa maksamalla vastuullisuuslisää niille tiloille, jotka sitoutuvat eläinten hyvinvointia parantaviin vapaaehtoisiin tekoihin. Tavoitteenamme on saada kaikki tilamme vastuullisuuslisän piiriin, Sorri kertoo.
Myös terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on yksi ulottuvuus vastuulliseen toimintaan. Asiakkaat haluavat terveellistä ruokaa, mutta eivät halua tinkiä mausta.
– Ruoan maku on ihmisille valtavan tärkeä asia. On meidän tehtävämme miettiä, miten suolan ja sokerin käyttöä voidaan vähentää niin, että hyvä maku säilyy. Esimerkiksi lounasravintoloissa on mahdollisuus vaikuttaa isosti. Kun tarjolla on vähemmän suolaa ja sokeria sisältäviä tuotteita, joiden maku on kohdallaan, kaikki voittavat, Sorri kuvailee.
Horeca-sektorin valinnoilla on suuri vaikutus myös kotimaiseen ruoantuotantoon, Sorri muistuttaa:
– Kun esimerkiksi pizzan päällä käyttää ulkomaisen raasteen sijaan kotimaista juustoa, tekee suomalaisen maidontuottajan kannalta ison päätöksen ja vastuullisen valinnan. Tällä hetkellä noin puolet Suomessa syödystä juustosta on ulkomaista, vaikka suomalainen maito on maailmain puhtainta ja lehmät terveitä ilman turhia antibiootteja.
Teksti on MaRan yhteistyökumppanin Valion tuottama.