Koronaepidemia alkaa hellittää otettaan. Kansainvälinen matkailu on ollut lähes pysähdyksissä jo vuoden. Patoutunutta kysyntää matkailulle on valtavasti. Suomen täytyy olla EU:n etujoukoissa avaamassa Suomeen suuntautuvaa matkailua. Näyttää kuitenkin siltä, että hallitus nukkuu ruususen unta.
Suomeen suuntautuvaa vapaa-ajan matkailua koskeva sääntely on ollut koko koronakriisin ajan erittäin tiukkaa. Myös lainsäädännön valmistelu on takerrellut pahemman kerran. Jo viime vuoden lopussa eduskunta palautti hallituksen matkustusrajoituksia koskevan esityksen hallitukselle uudelleen valmisteltavaksi.
Uutta hallituksen esitystä saatiin odottaa pitkään. Hallitus antoi helmikuun puolivälissä esityksensä, joka oli toteuttamiskelvoton, koska se perustui laajan ihmisjoukon terveystarkastuksiin Suomen satamissa ja lentokentillä. Malli tyrmättiin laajasti, koska testauskapasiteetti ei olisi riittänyt alkuunkaan. Mallissa ei annettu merkitystä koronarokotustodistukselle, todistukselle tuoreesta negatiivisesta koronatestistä eikä todistukselle sairastetusta koronasta.
Eduskunta edellytti 19.3.2021 antamassaan vastauksessa hallituksen esitykseen, että ”hallitus ryhtyy välittömiin toimiin luodakseen maahantuloon menettelyn, joka estää yleisvaarallisen tartuntataudin leviämistä ja samalla huomioi jatkossa kasvavat liikennemäärät rajaliikenteessä. Tällaisen ennakkotodistuksiin perustuvan mallin käyttöönoton jälkeen pakolliset terveystarkastukset voitaisiin selkeästi kohdentaa henkilöihin, joilla ei ole osoittaa riittäviä todistuksia negatiivisesta covid-19-testituloksesta, annetusta rokotuksesta tai covid-19-taudin sairastamisesta”.
Hallitus ei ole antanut esitystä, jota eduskunta siltä edellytti kiireisenä. Esityksen antamisella on kiire, sillä hallitus on esittänyt exit-suunnitelmaluonnoksessaan, että EU:n sisärajavalvonta päättyy kesäkuussa. Tuolloin meillä täytyy olla käytännössä toteuttamiskelpoinen järjestelmä, joka mahdollistaa matkustamisen EU-maista Suomeen jouhevasti. Kotimaisen matkailualan kannalta huonoin vaihtoehto olisi, että suomalaiset voisivat matkustaa kesällä laajasti loman viettoon muualle Eurooppaan, mutta Suomen rajat eivät olisi auki eurooppalaisille matkailijoille.
Ulkorajaliikenteessä hallituksen exit-suunnitelmaluonnoksen mukaan tavoitteena on, että ensin avattaisiin työmatkustamista mahdollisesti alkusyksystä ja sen jälkeen luotaisiin mahdollisuuksia muulle matkustamiselle ja turismille. Kolmansista maista suuntautuvan liikenteen avaamisessa otetaan huomioon EU:n suositukset ja yhteinen lähestymistapa.
On huolestuttavaa, jos vapaa-ajan matkailun avaaminen EU:n ulkorajan toisella puolella olevista maista, esimerkiksi Isosta-Britanniasta, Kiinasta ja Japanista, venyy vuoden loppuun. Silloin Suomi menettää asemiaan kansainvälisessä matkailussa. Näin myöhäinen aikataulu vaikuttaisi erittäin kielteisesti muun muassa englantilaisten joulun ajan matkailuun Suomessa. Kilpailijamaat laativat kilvan polkuja kansainvälisen matkailun käynnistämiselle. Toki Suomi on osa EU:ta ja sidottu EU:n päätöksiin, mutta Suomen tulee olla aktiivinen EU:ssa, jotta matkailu myös EU:n ulkopuolisista maista avautuu heti, kun se on mahdollista.
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet kasvattaa osuuttaan kansainvälisen matkailun kakusta. Matkailijat etsivät koronakriisin pahimman vaiheen jälkeen turvallisia, väljiä ja puhtaita hyvän infrastruktuurin maita matkakohteikseen. Meillä ei kuitenkaan ole varaa myöhästyä, kun kansainvälinen matkailu käynnistyy. Korona runtelemat matkailuyrittäjät ja Finnair tarvitsevat jo nyt tiedon, milloin ulkomaalaiset matkailijat pääsevät Suomeen käytännössä toimivilla edellytyksillä.
P.S. Yksi aikakausi Vitriinissä on päättymässä, kun 35 vuotta lehdessä työskennellyt toimituspäällikkö Irkka Honkakumpu on jäämässä eläkkeelle. Kiitän Irkkaa lämpimästi sitoutuneesta ja asiantuntevasta työstä. Toivotan hänelle virkeitä eläkepäiviä.
Pohjoisessa puuhataan matkailuveroa
28.11.2024
Lue lisää
Vihdoinkin kasvua näkyvissä?
04.06.2024