De Gamlas Hemin viiden tee kutsuu asiakkaat juttusille

De Gamlas Hemin viiden tee kutsuu asiakkaat juttusille

  • Teksti: Irkka Honkakumpu
  • Kuvat: Hannu Vähämaa

Oululaisessa boutique-hotellissa huomioidaan asiakkaat vanhoilla kunnon käytöstavoilla.

De Gamlas Hemin toimitusjohtaja Veli-Pekka Pohjola kertoo yrityksestään:

 

”DE GAMLAS HEM on vanhatunnelmainen boutique-hotelli ravintoloineen Oulun Heinäpäässä. Meillä on käytössä vanhaan miljööseen sopivat ”herroja ja rouvia” huomioivat tavat, sillä monet asiakkaistamme ovat varttuneempaa väkeä. Vaikka asiakas tulisi vain lounaalle, yritämme ehtiä auttamaan takin pois päältä ja ojentamaan tuolia.

Historiallinen art noveau -miljöömme on täysin poikkeuksellinen. Talo on alun perin rakennettu ruotsinkielisen herrassäädyn naisten vanhainkodiksi vuonna 1906. Kolme vuotta sitten kaupunki laittoi rakennuksen myyntiin asuntorakentamista varten.

Suojeltuun rakennukseen ei saanut tehdä mitään rakenteellisia muutoksia. Yhtiökumppanieni kanssa taloon ostoaikeissa tutustuessamme huomasimme, että siinä oli valmiina sopivat tilat hotellihuoneiksi ja ravintolatiloiksi. Ostimme rakennuksen ja uusimme talotekniikan kokonaan. Upeat pönttöuunit ja alkuperäiset ovet sekä paljon muuta alkuperäistä onnistuttiin säilyttämään.

On tärkeätä saada asiakas ihastumaan. Olemme miettineet tarkkaan miltä näytämme, sisustuksesta kyniin saakka. Lukemattomilla pienillä yksityiskohdilla erottaudumme muista. Aamupalamme esimerkiksi poikkeaa perinteisestä, meillä on tarjolla vain laadukkaita, terveellisiä tuotteita sekä meille paahdettua omaa kahvia.

Erikoisuutemme on kello viiden tee, jolla saamme asiakkaat juttusille kanssamme. Meillä on talossa 16 huonetta ja 20 työntekijää, joten henkilökunnalla on aina aikaa rupatella asiakkaan kanssa ja istua vaikka teelle."

Veli-Pekka Pohjola kertoo ryhmille aina vanhan rakennuksen ja Heinäpään alueen historiasta, johon on tarkkaan perehtynyt.

"HALUAMME PALVELLA asiakkaita hyvin niin varausvaiheessa kuin heidän täällä ollessaankin. Olen sähköisesti tehtävien varausten suuntausta vastaan, sillä asiakkaan kanssa keskustellessani voin palvella häntä henkilökohtaisesti, kertoa erilaisista huoneista tai tarjota esimerkiksi pöytävarauksen siirtämistä puolella tunnilla ennen suuren ryhmän saapumista.

Nettisivut ovat osa markkinointikokonaisuuttamme. Niillä halutaan näyttää asiakkaille asioita, mutta emme halua paljastaa kaikkea, jotta emme syö koko juttua jo etukäteen. Somemarkkinoinnilla puolestaan tavoitamme juuri ne, jotka ovat meistä kiinnostuneita.

Pyöritin aiemmin ravintola-alaa sivuavaa perheyritystä, mutta etsin itselleni uutta, innostavaa juttua. Yrityksen toimittua nyt kaksi vuotta olen tyytyväinen. Tämä on ylittänyt odotukset kaiken muun paitsi taloudellisen puolen suhteen. Saamme toiminnan kannattavaksi, mutta ei tällä rikastuta.

Ensimmäisenä vuonna meille selvisivät monet majoitus- ja ravintola-alan eroavaisuudet muihin aloihin verraten. Jos minulla olisi kaksi vuotta sitten ollut tämä tieto ja osaaminen hotellin ja ravintolan johtamisesta, en olisi uskaltanut lähteä tähän. 

Oppiakseni ja päästäkseni alaan sisälle olen hoitanut itse kaiken alusta lähtien. Olisimme voineet ulkoistaa monia yritykselle kriittisiäkin toimintoja heti alussa, mutta silloin bisneksemme olisi ollut muiden käsissä.

Totta kai toiminta perustuu siihen, että meillä on ammattilaiset palvelemassa. He ovat halunneet opettaa minullekin osaamansa asiat. Meillä on hyvä työyhteisö, ja kaikilla on vilpitön halu palvella asiakkaita. Olen itsekin respassa ja autan työntekijöitä tehtävissään päivittäin. Kun autamme toisiamme, kaikilla on hyvä fiilis."

16 huoneen hotelli sijaitsee omassa rauhassaan 800 metrin päässä Oulun Rotuaarilta.

"HOTELLI, RAVINTOLA JA JUHLATILAT tukevat toisiaan, mutta kokous- ja juhlapalvelupuoli on osa-alueistamme kannattavin. Hotelli on varmastikin pienen kokonsa vuoksi suosittu, mutta ravintolapuolella on käynyt kato koronan takia. Huolimatta pöytiintarjoilusta ja vähäisistä kontakteista ulkopuolisiin vanhemmat ruokailijat loistavat poissaolollaan.

Maaliskuu oli katastrofaalinen, mutta huhti- ja toukokuu olivat helpompia, kun toimintaa rajoitettiin ja kaikki menot leikattiin ja pyöritin hotellia majatalona. Se oli helpompaa tähän jälleen ”löysässä hirressä” olemisen tunteeseen verrattuna.

Ihmisiä pitäisi rohkaista ja saada heille viesti, että käykää ja liikkukaa, mutta olkaa tarkkoja ja noudattakaa määräyksiä. Meillä ei ole varaa tähän epätietoisuuteen. On huoli yrityksestä, itsestä ja erityisesti työntekijöistä.

Hotellin vakioasiakaskunta kasvoi koronan alkukuukausina merkittävästi, ja joudumme nyt myymään toisinaan ei-oota. Jos sanoo usein, ettei ole tilaa, se kääntyy pian itseä vastaan. Meille onkin tulossa piharakennus, johon saamme lisää huoneita. 

MaRan jäseneksi liityimme nyt, kun olin saanut akuutimmat hommat hoidettua. Koronakin oli vauhdittava tekijä. MaRa ajaa myös minun asiaani, mutta uskon että MaRassa tehdään töitä koko alan eteen. Nyt meillä on hyvä tuki tarvittaessa. Työnantajan on tärkeää olla järjestäytynyt, sillä joukossa on voimaa.”


Uusi jäsen -palstalla esitellään viime aikoina MaRaan liittyneitä yrityksiä.

De Gamlas Hem Hotel & Restaurant

  • yrityksen kotipaikka Oulu
  • omistajat Veli-Pekka Pohjola, Arto Keränen ja Timo Paakki
  • yritys perustettu 2017, hotelli- ja ravintolatoiminta alkoi vuonna 2018
  • hotellissa 16 huonetta, ravintolassa 40 asiakaspaikkaa ja 5 kabinettia
  • työntekijöitä 20

De Gamlas Hem Hotel & Restaurant