Lucky Tart löysi paikkansa cateringmarkkinoilla

Lucky Tart löysi paikkansa cateringmarkkinoilla

  • Teksti: Jari F. Lampén
  • Kuvat: Mikko Uosukainen/Lumiko Creative Oy

Lucky Tart on julkisuudesta tuttujen ­ruoka-ammattilaisten Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin ensimmäinen ­yhteinen yritys.

Vaikka Meri-Tuuli Väntsi ja Pipsa Hurmerinta ovat tulleet tutuiksi televisiosta, on molempien taustalla pitkä kokemus keittiöalan töistä. Väntsin ensimmäinen työpaikka oli Järvenpään Kotipizzassa, Hurmerinta puolestaan aloitti Arnold’sin donitsien parissa. Väntsin tausta on Moon-tv:ssä ja Ylellä juontotöissä, joiden jälkeen hän perusti kuvauscateringiin erikoistuneen ja sittemmin konkurssiin menneen Elokuvamuonitus Nakki Oy:n. Hurmerinta taas teki pitkään kansainvälistä uraa mallina, kunnes lopetti ja meni ravintolakouluun. Hän työskenteli nelisen vuotta Sikke’s-ravintolan keittiömestarina.

 

Työnjako

Meri-Tuuli: ”Kun päätimme perustaa Lucky Tartin viime keväänä, sanoin, etten halua olla missään tekemisissä henkilöstöhallinnon kanssa. Minähän en ole koskaan ollut ravintolan esihenkilönä eikä työvuorosuunnittelu ja sen sellaiset ole kuuluneet minulle. Pipsalle niiden hoitaminen on helppoa, sillä hän on NoHolla oppinut ne kantapään kautta. Pitää tuntea omat vahvuutensa ja heikkoutensa.”

Pipsa: ”Meri-Tuuli on taas pyörittänyt cateringiä jo vuosia, ja hän osaa laskea tarjoukset ja kirjoittaa sopimukset niin, ettei niihin jää mitään tulkinnanvaraisuuksia.”

 

Verkkokauppa

Meri-Tuuli: ”Haluamme palvella myös pieniä tilauksia tekeviä yksityisasiakkaita. Keitraajalle kymmenen hengen tilauksen tekeminen on aika lailla saman vaivan takana kuin 30:n, mutta yksityisasiakkaalle kustannuksia vastaavasti hinnoiteltu kymmenen hengen tilaus tuntuu kalliilta. Tähän tarpeeseen kehitimme verkkokauppamme www.luckytart.fin, josta voi tilata cateringin kotiinkuljetuksella. Osa sieltä tilattavaa valikoimaamme ovat Lucky Boxit, jotka ovat tarjoiluvalmiita herkkulajitelmia. Loppuvuodesta meillä oli noutopiste Stockmannin keskuskäytävällä,  jonne toimitimme tilatut laatikot Annankadun keittiöstämme.”

Pipsa: ”Kun perustimme yrityksen, halusimme tehdä tuotteistuksen niin hyvin kuin mahdollista, sillä näin pystyimme minimoimaan aikaa vievän sähköpostipingiksen. Meillä ei ole erillistä myyntihenkilöstöä, vaan kommunikoimme itse asiakkaiden kanssa. Verkkokaupassa myytävät tuotteet eivät ole muuttumattomia, vaan niitä varioidaan sesonkien ja saatavuuden mukaan.”

 

Lucky Box on samalla sekä kuljetus- että tarjoiluastia. Kuva: Meri-Tuuli Väntsi

Joustavuus

Pipsa: ”Meidän etunamme on, että olemme niin monissa liemissä keitettyjä ja kaikenlaista nähneitä, eli kykenemme improvisoimaan, kun tilanteet muuttuvat äkkiä tai tilausta ei pystytäkään toteuttamaan suunnitelman mukaan. Asiakas on esimerkiksi unohtanut ilmoittaa jostakin erityisruokavaliosta, ja meidän pitää pystyä lyhyellä varoitusajalla loihtimaan b-suunnitelma.”

Meri-Tuuli: ”Meillä on onneksi hyvä kollegaverkosto,  jolta voi pyytää apua yllättävissä tilanteissa, vaikkapa silloin, kun tulee viime hetken sairastapauksia tai laitteet rikkoutuvat juuri kriittisellä hetkellä.”

Pipsa: ”Käytämme extroja tilaisuuden luonteen mukaan. Joskus tarjoilijaksi riittää kokemattomampikin nuori, joskus taas tarvitaan vankkaa ammattitaitoa ja pelisilmää. Nyt haemme keittiömestaria vakituiseen työsuhteeseen pyörittämään keittiön taustatöitä ja esivalmisteluja.”

 

Hinnoittelu

Pipsa: ”Päätimme heti alkuun, että emme halua olla cateringbisneksen halvimpia, mutta emme myöskään kalleimpia toimijoita. Emme edes yritä saada jalansijaa fine dining -cateringista, sillä siellä on jo omat tekijänsä, eikä se edes ole ominta alaamme. Emme myöskään hae kaikkein suurimman kokoluokan tapahtumia, vaan pysyttelemme siinä mittakaavassa, jossa tarjottavat on mahdollista tehdä vielä käsityönä. Kaikkea ei kuitenkaan kannata tehdä itse, vaan isoimpiin tilauksiin käytämme alihankkijoita. Tilaamme esimerkiksi tuhannen hengen dinnerille oman reseptin mukaan tehtyjä possunposkia Roslundilta. ”

Meri-Tuuli: ”Myyntivaiheessa pyrimme vakuuttamaan asiakkaat siitä, että tarjoiluhenkilökunnan määrässä ei kannata yrittää säästää. Se kostautuu huonompana asiakaskokemuksena. Cateringissa suurin osa kustannuksista tulee työstä, ja raaka-aineiden osuus jää melko pieneksi.

Valtaosa asiakkaistamme on yrityksiä. Suurin niistä on Järvenpäässä sijaitseva Aino-Areena, jonka konsertteihin teemme jopa 400 hengen istuvia kolmen ruokalajin illallisia. Lisäksi säännöllisiin asiakkaisiimme kuuluu PR-toimistoja ja tapahtumatuotantoyrityksiä. Taustastamme johtuen myös muoti-, media- ja kulttuurialat ovat löytäneet Lucky Tartin.”

 

Meri-Tuuli Väntsi ja Pipsa Hurmerinta. Kuva Reetta Järvenpää

Rahoitus

Meri-Tuuli: ”Nakin konkurssista opin sen, että rahoituksen on oltava kunnossa. Alkupääomaa on oltava tarpeeksi, jotta on mahdollista hankkia kannattavaan toimintaan soveltuvat tilat, laitteet ja tarvikkeet. Viiden tonnin säästöt eivät riitä mihinkään, kun ammattikeittiötä ruvetaan rakentamaan. Laitteiden ja työvälineiden pitää olla sellaisia, etteivät ne estä tehokasta toimintaa.”

Pipsa: ”Hankimme astioita ja laseja tietyn kokoisia tilaisuuksia varten, mutta isommat hoidamme Jubileen vuokra-astioilla. Siitä huolimatta meidän piti vuokrata astioille ja muille tarvikkeille erillinen varasto.”

Meri-Tuuli: ”Lucky Boxien pahvilaatikoita piti tilata heti alkuun isompi erä, ja ne maksettiin kerralla pois. Lisäksi meillä on Ranskasta tilattuja pyöreitä puulaatikoita pienempiä Boxeja varten.”

Pipsa: ”Käytimme pelkkään budjetointiin pari kuukautta, ja lisäksi meillä oli useampia neuvonantajia auttamassa.

Sopivan toimitilan löytäminen on ollut työn ja tuskan takana, sillä vaikka kantakaupungissa on paljon ravintolatilaa vapaana, cateringiin sopivia keittiöitä ei tahdo löytyä. Ravintoloissa suurin osa tilasta on varattu asiakkaille, kun taas cateringissa asiakaspaikkoja ei tarvita, vaan sitäkin enemmän tarvitaan työskentely- ja kylmäsäilytystilaa keittiön puolelle. Hyvät lastaustilat olisivat myös eduksi.”

 

Markkinointi

Pipsa: ”Somemarkkinointi on nykyään valtavirtaa, mutta usein se on sitä, että kerrot omalle kuplalle asioita, jotka se jo tietää. Siksi päätimmekin turvautua perinteiseen mediaan, eli meillä pyöri Radio Helsingissä Lucky Box -mainos parin kuukauden ajan. Siitä tehtiin tarkoituksella niin ärsyttävä, että se jäi varmasti mieleen.

Tärkein markkinointikanava ovat kuitenkin olleet onnistuneet tilaisuudet, sillä niihin osallistuneet vieraat pyytävät meiltä usein tarjouksia omiin tilaisuuksiinsa.”

 

Luovuus

Pipsa: ”Kun saimme joulusesongin hoidettua, lähdimme kymmeneksi päiväksi San Franciscoon lataamaan akkuja. Välillä alkoi jo tuntua, että kaikki ideat oli kaavittu laarin pohjalta nuolijalla, ja on pakko käydä muualla haistelemassa uusia tuulia.”

Meri-Tuuli: ”Luovuutta pitää ruokkia, vaikka ei tekisikään taidetta tai musiikkia. Cateringissa tulee jatkuvasti eteen tilanteita, joissa pitää kyetä improvisoimaan.”

Fakta: Lucky Tart Oy

  • toimiala: catering yritys- ja yksityisasiakkaille
  • omistajat: Pipsa Hurmerinta, Meri-Tuuli Väntsi ja Maria Silvast
  • perustamisvuosi: 2024         
  • henkilöstömäärä: 2 vakituista ja tuntityöntekijöitä
  • liikevaihtoarvio (2024): 250 000 €
  • www.luckytart.fi