

Kun kansainvälinen julkimo julkaisee sosiaalisessa mediassa kuvan Lapin-lomaltaan, matkan on lähes poikkeuksetta järjestänyt Luxury Action Oy. Ultraluksusmatkailusta tunnettu yritys on viime vuosina laajentanut toimintaansa myös muihin luksusmatkailun alakategorioihin. Perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Janne Honkanen kertoo seuraavassa yrityksen toiminnasta.
Tausta
”Moottorikelkkailu on suosittu harrastus Pohjois-Suomessa ja se vei minutkin mukanaan jo nuorena. Halusin moottorikelkkaurheilussa ammattilaiseksi ja onnistuinkin tavoitteessani. Kilpaurani päättyi loukkaantumiseen USA:n Minneapolisissa käydyssä kilpailussa.
Halusin jatkaa työskentelyä rakkaan harrastukseni parissa, joten vuonna 1999 perustin lasten moottorikelkka-ajokouluihin keskittyneen ohjelmapalveluyrityksen Arctic Circle Snowmobile Park Oy:n Joulupukin Pajakylään Napapiirille. Pyöritin ajokoulua neljän vuoden ajan, kunnes minulla diagnosoitiin aivokasvain. Menetin sen seurauksena elämänhallintani. Yritykseni ajautui konkurssiin, ja menetin luottotietoni. Isäni jatkoi onneksi ohjelmapalveluyrityksen liiketoimintaa, ja pääsin itsekin velkajärjestelyyn myöhemmin.
Kolmen vuoden kuluttua sain uuden diagnoosin, jonka mukaan kasvain olikin joko koteloitunut tai sitten kyse oli synnynnäisestä poikkeamasta, joka oli näkynyt vain heijastumana kuvissa. Sen jälkeen aloin opetella taas elämään uudelleen ja tekemään töitä perheemme yrityksessä.”
Alku
”Vuonna 2006 aloin etsiä tietoa luksusmatkailusta, sillä näin sille olevan tilausta Lapissa. Kun sain luottotietoni takaisin vuonna 2009, perustin Luxury Action Oy:n. Ydinliiketoimintaamme ovat räätälöidyt luksusmatkapaketit yksityisasiakkaille ja yrityksille.
Työllistin aluksi vain itseni, mutta kun yritykseni huomioitiin vuonna 2013 muun muassa CNN:llä, Timesissa ja Forbesissa, potentiaalisilta asiakkailta alkoi tulla valtavasti kyselyitä, ja kokosin tiimin ympärilleni. Lisää kansainvälistä huomiota tuli vuonna 2015, jolloin sain alueellisen pääpalkinnon Ernst & Youngin EY Entrepreneur Of The Year -kilpailussa. Lisäksi Suomen ulkoministeriö valitsi vuonna 2016 julkaisemamme ruokakirjan Kahdeksan arktista vuodenaikaa kaikkiin lähetystöihinsä. Teoksen julkistamistilaisuus pidettiin Pohjoisnavalla ensimmäisenä kirjana maailmassa.
Saamamme kansainvälisen huomion syynä oli se, että loimme uutta. Teimme pioneerityötä pohjoisen eksklusiivisessa luksusmatkailussa.
Operoimme kaikissa Pohjoismaissa. Vuonna 2016 Ruotsiin perustamani tytäryhtiö Luxury Action Sweden Ab vastaa Suomen ulkopuolisesta toiminnastamme. Meillä ei ole muissa Pohjoismaissa omassa omistuksessa olevia kohteita vaan räätälöimme lomat kulloisenkin tarpeen mukaan.”

Ultraluksusta tarjoavan Octolan kylpyläosasto uima-altaineen.

Octolassa voi lomailla yksityisen erämaa-alueen rauhassa.
Kasvu
”Aloitin maa- ja kiinteistöinvestoinnit Pohjois-Suomeen muutama vuosi Luxury Actionin perustamisesta. Vuonna 2018 valmistui yksityinen viiden tähden erämaa-alueemme Octola, jossa asiakkaan käytössä on yli 600 hehtaarin maa-alue, majoitusrakennuksia ja kylpylä. Octolasta on tullut vahva maailmanlaajuinen brändi ja tietyssä mielessä Suomen matkailun lippulaivatuote.
Tällä vuosikymmenellä kasvumme on kiihtynyt. Vuonna 2021 ostin isältäni Arctic Circle Snowmobile Parkin liiketoiminnot, ja laajensimme Leville perustamalla toisen toimipisteen.
Vuonna 2023 ostimme Rovaniemeltä Porohovi-nimisen tilausravintolan ja sitä ympäröivän maa-alueen. Tarjoamme yksityisalueellamme ravintolapalveluiden lisäksi huskyihin ja poroihin liittyviä ohjelmapalveluita.
Keväällä 2024 ostimme Levin Lapinkylän rakennukset ja noin 200 hehtaarin yksityisalueen. Levillä meillä on tarjolla kymmenen lasi-iglusviittiä sekä laaja ohjelmapalvelutarjonta. Brändäsimme Levin yksikkömme Reindeer Manoriksi ja liitimme Porohovin saman brändin alle.
Vaikka toimimme erityisesti ultraluksusmatkailun parissa, investointien myötä meillä on nyt tarjottavaa myös perusluksuksen ja autenttisen luksuksen kategorioissa. Levin Reindeer Manorista löytyy eri hintaluokkien vaihtoehtoja. Asiakaskunnan laajentuminen tuo meille mahdollisuuksia kasvaa, ja pystymme luomaan koko ajan uutta.
Vuosi sitten huhtikuussa päättyneellä tilikaudella Oy:n liikevaihto oli 16,5 miljoonaa euroa ja konsernin liikevaihto yli 18 miljoonaa. Tänä keväänä päättyvällä tilikaudella konsernin liikevaihto tullee ylittämään 20 miljoonaa. Kasvumme perustuu myös ympärivuotisen liiketoiminnan kehittymiseen. Lumettomalla kaudella asiakasviipymät ovat hieman pidempiä kuin talvella. Kesäkaudella asiakkaita tulee varsinkin maista, joissa on tukalan kuuma.”

Luxury Actionin filosofian mukaan ruoka on elämyksistä voimakkain, koska se koetaan kaikilla aisteilla.
Laatu
”Olemme ottaneet koko alihankintaketjun itsellemme, jotta palvelussa ei tapahdu tason vaihtelua. Työllistämme ympäri vuoden 34 ihmistä ja talvisesongilla 247 henkilöä. Henkilöstömäärämme on kolminkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana ja kasvaa edelleen. Olemme kehittäneet yrityksen sisälle koulutuspolun. Uusi työntekijä aloittaa yleensä safaritalossa, Reindeer Manorissa tai joissakin ravintoloistamme. Kokemuksen kartuttua voi nousta esimerkiksi vip-hostiksi tai yksityiskokiksi.
Tietyllä tasolla toimiminen edellyttää melko pitkää yrityshistoriaa ja palvelun luotettavuutta. Asiakkaamme ovat diskreettejä ja kiinnittävät huomiota hyvin monenlaisiin asioihin, joita oppii tiedostamaan vasta kokemuksen myötä.
Laillisten velvoitteiden noudattaminen on tärkeä osa toimintaamme. Lapin matkailuelinkeino kasvaa ja tuo mukanaan suuren vastuun yrityksille. Turvallisuussuunnitelmien ja muiden velvoitteiden on oltava kunnossa.
Etenemme lähivuosina investointiohjelmamme mukaan. Kehitys vaatii myös kustannustehokkuutta, joten olemme hakeneet apua ulkopuolisilta asiantuntijoita. Yritys on kasvanut kokoluokkaan, josta minulla ei ole aiempaa kokemusta. Haluamme samalla välttää vauhtisokeuden, jotta myynti ei mene palvelun edelle. Yritys on juuri niin hyvä kuin viimeisin asiakaspalautteensa, ja hyvä kello kuuluu kauas.”
Asiakkuudet
”Meillä on joitakin yksittäisiä kotimaisia pörssiyhtiöasiakkaita, mutta lähes kaikki asiakkaamme ovat ulkomaisia. Palaavan asiakkaan prosentti on suuri. Uudet asiakkaat tulevat aika lailla suositusten perusteella. Asiakaskuntamme koostuu melko pienestä matkailijaryhmästä, joita edustavia agentuurejakaan ei ole maailmassa monta. Verkostomme kattaa kaikki seitsemän maanosaa.
Me olemme yleensä se taho, johon agentuurit ottavat yhteyttä, kun heidän asiakkaansa haluaa tulla Pohjoismaihin lomalle. Me huolehdimme siitä eteenpäin matkan suunnittelussa ja toteutuksesta.
Maailmantähtien tekemät sosiaalisen median julkaisut ovat Suomelle matkailumarkkinointia parhaimmillaan. Ne menevät yhteiseen laariin. Hyvä esimerkki oli intialaisen tähtipariskunnan, kriketinpelaaja Virat Kohlin ja näyttelijä Anushka Sharman, julkaisema lomakuva Suomesta. Se poiki niin paljon kyselyitä Visit Finlandille, että heidän täytyi avata toimisto Intiaan.”

Luxury Actionin perustaja ja omistaja Janne Honkanen.

Reindeer Manorin Rovaniemen yksikön ohjelmapalvelut keskittyvät huskyihin ja poroihin.
Luxury Action Oy
- toiminta: räätälöidyt luksusmatkailupalvelut
- kotipaikka: Rovaniemi
- omistaja: Janne Honkanen
- perustamisvuosi: 2009
- liikevaihto: Konsernitasolla yli 20 miljoona euroa
- henkilöstömäärä: 34 kokoaikaista, sesongilla 247

Jason on Jari Vesivalon näköinen paikka
29.11.2024