Yhdistetyn kolminkertaisen olympiavoittajan Samppa Lajusen perustama Samla Capital avaa joulukuussa The Hotel Marian Helsingin Mariankadulle. Rahoitusyhtiöllä on vuosien kokemus kiinteistösijoittamisesta, mutta hotellibisneksessä Samla on uusi tulokas.
Historia
”Urheilu-urani jälkeen kunnianhimoni on kohdistunut liike-elämään ja sijoittamiseen. Valmistuin kauppatieteen maisteriksi Jyväskylän yliopistosta ja siirryin sijoitus- ja rahoitusalalle. Perustin rahoitusyhtiö Samla Capitalin vuonna 2015.
Sijoituksemme kohdistuivat aluksi Kehä III:n ulkopuolisten kasvukeskusten kiinteistöihin. Valittu strategia oli oikea, sillä ensimmäinen rahastomme Samla Toimitilat Ky kaksinkertaisti sijoittajien rahat seitsemässä vuodessa.
Samla Toimitilat II Ky:n ja Samla Asuntojen strategiana oli sijoittaa vuokrakassavirtakohteiden lisäksi kehityshankkeisiin. Kohdealueeksi valikoitui Helsinki, koska siellä kehitettävien kiinteistöhankkeiden myyntihinnat olivat parhaimmat ja riskit pienimmät. Ensimmäiseksi hankkeeksi valikoitui viiden kerrostalon ja yli sadan asunnon kokonaisuus Helsingin Lehtisaaresta.”
Tarjouskilpailu
”Kolme vuotta sitten teimme tarjouksen tästä konkurssipesällä myynnissä olleesta neljän rakennuksen arvokiinteistöstä Helsingin Kruununhaassa. Jäimme kisassa ensin toiseksi, mutta puolen vuoden kuluttua kiinteistövälittäjä ilmoitti, ettei alkuperäinen ostaja saanut kauppaa maaliin. Saimme lopulta kohteen alkuperäistä tarjoustamme edullisemmalla hinnalla.
Aluksi suunnitelmissamme oli rakentaa kohteeseen hotellin lisäksi arvoasuntoja. Lopulta päädyimme kuitenkin pelkkään hotelliin. Kokoluokan kasvun myötä taloudellinen tehokkuus nousee merkittävästi, ja kokonaisuudesta saadaan muutenkin toimivampi. Kaavailimme kiinteistöön ensin upper upscale -hotellia, mutta tarkemman tutkimisen jälkeen hylkäsimme suunnitelman, sillä kilpailu kyseisessä markkinasegmentissä vaikutti kovalta.
Sen sijaan Helsingin markkinassa näytti olevan tilaa kansainvälisen tason luksushotellille. Valitsimme sen tien, sillä Kruununhaan kiinteistössä oli hyvät lähtökohdat huipputason hotellin rakentamiseen.”
Samppa Lajunen on keskittynyt urheilu-uransa jälkeen liike-elämään.
Konsepti
”Minulla ei ole aiempaa kokemusta hotellibisneksestä, joten olen kasannut tiimin hotelli- ja sisustusalan ammattilaisista. Oma roolini on varmistaa, että tekemisen suunta on oikea.
Pidimme projektin aluksi workshopeja ja tutustuimme referenssikohteisiin Pohjoismaissa, Pariisissa ja Lontoossa. Tämän prosessin lopputuloksena syntyi The Hotel Marian konsepti, jonka visiona on Pohjoismaiden paras hotellikokemus. Visiomme on haastava, mutta myös innostava tavoite henkilöstölle ja mukana olevalle tiimille. Olemme nähneet, että tavoitetasomme kiinnostaa. Ihmiset haluavat tulla mukaan luomaan jotain uutta, jota ei ole ennen toteutettu tällä tasolla. Rekrytoinnit ovat parhaillaan käynnissä.”
Hotellimme keskeisiä erottautumistekijöitä ovat suuret huonekoot ja sviittien määrä. 40 sviittiä on selvästi enemmän kuin muissa kaupungin hotelleissa, ja keskimääräinen 43 neliön huonekoko on tuplasti suurempi kuin Suomessa yleensä. Panostamme erityisesti huoneiden spa-kokemukseen tuomalla kylpyhuoneisiin saunoja, höyryhuoneita tai kylpyammeita. Huonekoko ja sviittitarjonta mahdollistavat sen, että voimme tarjota korkeatasoisen palvelukokemuksen kannattavalla tavalla.
Laatua pyritään nostamaan kaikissa yksityiskohdissa kansainvälisesti totutulle tasolle. Valet-parkkeerauksessa asiakas voi jättää autonsa henkilökunnan huomaan ja saa sen käyttöönsä tarvitessaan. Asiakkaan ei myöskään itse tarvitse huolehtia matkatavaroistaan, vaan pikkolot kantavat laukut. Lisäksi asiakkaat saatetaan huoneisiinsa ja sviitteihinsä henkilökohtaisesti.
The Hotel Maria avaa ovensa kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe valmistuu 15. joulukuuta ja toinen vaihe keväällä 2024.”
Kysyntä
”The Hotel Marian suurin asiakasryhmä tulevat olemaan ulkomaiset luksusmatkailijat. Täytämme kansainvälisesti totutut luksustason vaatimukset ja lisää kokemukseen paikallista yksilöllisyyttä.
Vaikka liikematkustaminen ja turismi koronan takia hiljentyivät, on matkustaminen jo palautunut kasvu-uralle. Keskiluokan ja erittäin varakkaiden ihmisten määrä ja siten myös luksusmatkailu kasvaa koko ajan. Sen myötä Suomessa ja Helsingissä on kysyntää hotellillemme.
Helsingin hotellitarjonnan monipuolistuminen tulee luomaan uutta kysyntää ja kasvattamaan kokonaismarkkinaa positiivisesti. Kaikilla on omat kohderyhmänsä ja mahdollisuudet menestyä omassa segmentissään.”
Kumppanit
”Merkittävä osa kumppaneistamme tulee ulkomailta. Kalustuksesta vastaa luksukseen keskittynyt amerikkalainen RH. Myynti- ja markkinointikumppanina on amerikkalaisen perheyrityksen Preferred Hotels & Resortin luksusbrändi Legend. Luova toimistomme tulee New Yorkista.
The Hotel Maria on kohdannut lähes kaikki mahdolliset ongelmat rahoituksessa, suunnittelussa ja rakentamisessa. Vieraan pääoman rahoitusratkaisut löytyivät lopulta Lontoosta. Korona ja sota Ukrainassa vaikeuttivat rahoituksen järjestymistä Suomessa, ja rahoitussektori meni hotellihankkeiden osalta hetkellisesti kokonaan kiinni.
Rakentamisesta vastaa rakennusliike Fira yhteistyössä Caverionin kanssa. Pääarkkitehtina toimii Avarc Arkkitehdit ja sisustussuunnittelukumppanina Puroplan.
Historiallisten rakennusten muuntaminen luksustason hotelliksi on ollut haastavaa. Vanhat kiviseinät ja rakenteet tarkoittavat sitä, että jokainen huone ja tilaratkaisu on uniikki. Vakiintuneita ja valmiita ratkaisuja ei oleollut tarjolla kiinteistötekniikassa, materiaalivalinnoissa tai sisustuksessa, vaan kaikki on mietitty puhtaalta pöydältä.
Korona aiheutti ennen näkemättömän nousun rakentamisen kustannuksiin. Nyt kustannusnousut ovat pysähtyneet, ja kattohintainen rakennusliikesopimus pitää kustannusriskit hallussa. Näyttää siltä, että tulemme pysymään tavoitteiden mukaisissa raameissa.”
Hotelli kätkee sisäänsä myös kylpylän.
Fakta: The Hotel Maria
- Hotellin omistaa Samla Capitalin hallinnoima SC Hotels I Ky.
- Huoneita 117, joista sviittejä 40.
- Kaksi ravintolaa ja baaria, juhla- ja kokoustiloja, spa & wellness -osasto, kuntosali, kappeli ja kauppa.
- Investointibudjetti noin 116 miljoonaa euroa.
- hotelmaria.fi
Toppa tarjoaa katuruokaa kattotasolla
23.04.2024