Surf House Finland Oy Ltd:n toimitusjohtaja Janne Miikkulainen:
"OLEN ASUNUT lähes koko aikuisikäni Thaimaassa. Vuonna 2000 perustin siellä sukellus- ja erilaisia lomapalveluita tarjoavan yrityksen. Enää en ole kuitenkaan yrityksen operatiivisessa toiminnassa mukana, vaan ainoastaan hallituksen jäsenenä.
Idea Surf House -konseptista syntyi innostuksestani lainelautailua kohtaan.
Liikeidean toteuttamista varten tarvittiin keinotekoisia aaltoja. Markkinoilta löytyi sopiva laite. Niitä oli maailmalla vesipuistoissa, risteilijöiden kansilla ja jonkin verran teollisuushalleissa.
Halusimme tuoda laitteen ravintola- ja tapahtumaympäristöön. Sovimme laitevalmistajan kanssa Surf House -konseptista ja lähdimme rakentamaan ensimmäistä kohdetta Thaimaahan vuonna 2012. Toimipaikka avattiin tammikuussa 2013, ja se oli valtava menestys.
Muutin takaisin Suomeen viitisen vuotta sitten. Minusta alkoi tuntua tuolloin, että Aasia oli nähty. Toinen Thaimaan toimipiste avattiin sieltä lähtöni jälkeen vuonna 2016.
Muuton jälkeen aloimme kuumeisesti miettiä, olisiko Thaimaan tunnelma teknisesti mahdollista siirtää Suomeen. Oli itsestään selvää, etteivät joku yksittäinen kuminen palmu nurkassa ja pari sämpylää lasivitriinissä riitä. Halusimme tuoda aidon beach club -tunnelman tänne.
TÄMÄN PAIKAN takana on aikamoinen insinöörityö. Täällä on + 27 °C, vitivalkoista hiekkaa, oikeat palmut, surffauslaite, sauna ja ravintola. Niiden kaikkien yhteensovittaminen oli todellinen haaste.
Tarkoituksena oli luoda nuorille aikuisille bile- ja hengailumesta, jossa voisi tehdä muutakin kuin nauttia juomia. Trendistä on nähtävissä, ettei pelkkä yökerhotunnelma riitä houkuttelemaan nuoria aikuisia, vaan tarvitaan jonkinlainen vetonaula, kuten sisäsurffauslaitteemme. Täällä on toki myös yökerhotasoinen äänentoisto, joka mahdollistaa upean biletunnelman.
Lokakuun lopussa pidettyihin avajaisbileisiimme tuli 900 henkilöä. Meillä oli täällä tuolloin Suomen sisäsurffausmaajoukkueen valintojen loppukilpailu ja Aasian kaksi huippusurffaria esittelemässä taitojaan. Saimme avajaisista paljon mediahuomiota, ja pääsimme televisiouutisiinkin.
YRITYSMYYNTIMME PUOLELTA tulee koko ajan uusia varauksia. Olemme palkanneetkin vastikään lisää tapahtumajärjestäjiä. Meiltä tilataan kokouspaketteja, pikkujouluja, tyky-päiviä ja muita yritystapahtumia. Valikoimaa on 10 hengen kokouspaketeista aina 500 henkilön pikkujouluihin.
Yrityksessämme on myynti- ja tuotantopuoli sekä operatiivinen puoli, joka hoitaa surffausta ja ravintolaa. Meillä on 10 vakituista työntekijää, ja viikonloppuisin sekä tapahtumissa käytämme alan vuokratyövoimaa.
Thaimaan organisaatiostamme tänne siirtyi yksi työntekijä vetämään sisäsurffauspuolen toimintaa. Lajin harrastajia on saatu lisäksi mukaan ohjaustoimintaan. Olemme myös rekrytoineet lisätiimin liikunta-alan henkilöstövuokrausfirmasta.
Kolmen ison yhteistyökumppanimme kanavien kautta olemme saaneet paljon näkyvyyttä. Järjestämme jatkossakin yhteistyökumppaniemme kanssa kuukausittaisia teemabileitä ja rantahenkisiä juhlia.
Oma markkinointimme keskittyy itse kauppakeskukseen. Pyrimme houkuttelemaan sen asiakkaita ensin tutustumaan tunnelmaamme täällä. Tarkoitus on saada heidät tulemaan meille toisella kertaa kesävaatteet mukanaan.
Sosiaalinen media on erittäin tärkeä markkinointikanava. Teemme paljon yhteistyötä siellä toimivien influencerien eli vaikuttajien kanssa.
Kanavista tehokkain on Instagram. Toki Facebookillakin on edelleen merkitystä, mutta käyttäjien keski-ikä siellä alkaa olla hieman korkeampi kuin ydinkohderyhmällämme.
Yritysasiakkaat ja kuluttajat ovat meille molemmat tärkeitä kohderyhmiä.
Näyttävää surffausta voi seurata vaikka nauttien yhteistyökumppani Tortilla Housen meksikolaista ruokaa ja rantabaarin juomia.
Oikeaan surffaukseen verrattuna sisäsurffaus on helpompaa, turvallisempaa ja pehmeämpää.
SURFFILAITTEESSA ASIAKKAAT ovat sekä ensikertalaisia että lautailulajien harrastajia. Päivisin meillä on kokouspaketteja ja pieniä tapahtumia. Torstait ja perjantait ovat yritysten suosimia isompien juhlien päiviä. Lauantaisin on kuluttajapuolen bileet, ja sunnuntaisin on niin sanottua perhetouhua. Pienimmille lapsille on hiekkalaatikot ja isommat voivat mennä surffaamaan.
Sisäsurffaus on perusterveelle täysin turvallista. Laitteessa ei ole muita rajoituksia kuin 107 senttimetrin pituusvaatimus.
Laitteen surffauspinta on uima-altaan päälle pingotettu trampoliini. Ennen laitteeseen menoa annamme opastuksen, jossa käydään läpi muun muassa kaatumistekniikkaa. Kaatuminen ei satu, kunhan surffaaja ei ota käsillään vastaan vaan kaatuu kyljelleen.
Onnettomuuksia seitsemänvuotisen toiminnan aikana ei ole sattunut kuin muutamia. Ne ovat olleet pääasiassa sijoiltaan menneitä olkapäitä iäkkäämmillä käyttäjillä.
Oikeaan surffaukseen verrattuna sisäsurffaus on helpompaa, turvallisempaa ja pehmeämpää. Surffaus vaatii harrastajaltaan ajallista panostusta, ja oikeissa aalloissa surffatessa ihminen on luonnon armoilla, kun aaltojen koko ja tulosuunta ovat sattumanvaraisia. Pohjalla voi olla koralliriutta, jota vastaan surffaaja saattaa iskeytyä. Hän voi jäädä pinnan alle ja luulla jopa hukkuvansa.
SISÄSURFFAUKSESSA KAIKKI on hallittua. Vettä on vain 10 senttiä, eikä siihen ole mahdollista hukkua. Fiiliksen kannalta siinä on samoja elementtejä, vaikka toki ammattisurffaajalle kokemus on erilainen kuin meressä. Kuitenkin ammattilaiset tulevat tänne hakemaan samankaltaisia elämyksiä talvella.
Erityisesti skeittarit ihastuvat laitteeseen. Kokemus muistuttaa skeittausta ja lajin harrastajat saavat heti kiinni sisäsurffauksen ideasta. Maajoukkueessammekin on monta skeittaria.
TULEVAISUUDENSUUNNITELMAMME OVAT hurjat. Tarkoituksemme on rakentaa kahdesta kolmeen uutta kohdetta vuodessa seuraavan 10 vuoden aikana. Nyt on käynnissä seuraavan projektimme, Hongkongiin tulevan toimipisteen, suunnitteluvaihe.
Olemme menossa myös USA:an ja Eurooppaan messuille esittelemään konseptiamme kiinteistökehitysyhtiöille, jotka etsivät uusia aktiviteetteja ja vetonauloja ostoskeskuksiin. Kaupan siirtyessä nettiin ostoskeskuksiin tarvittaisiin toimintaa, joka saa ihmiset niihin viettämään aikaa. Siinä meidän konseptimme on avainasemassa.
Yrityksessämme on osakkaana maailman isoimpiin vesihuvipuistoyrityksiin kuuluva Whitewater West Industries. Se on kanadalainen suuryritys, jolla on surffauslaitteita valmistava tytäryhtiö Amerikassa.
Yhtiö näkee Surf Housen puuttuvana palasena laitemyyntiinsä: asiakas haluaa tällaisen vetonaulan ostoskeskukseen, Whitewater West Industries haluaa myydä laitteen ja tarvitaan joku suunnittelemaan ravintola- ja tapahtumatoiminnan integrointi, valvomaan rakennusvaihe ja avaamisen jälkeen pyörittämään operatiivista toimintaa. Se joku olemme me.
Liityimme MaRan jäseneksi, koska konseptimme on nyt rantautunut Suomeen. MaRa tarjoaa meille tukea erilaisissa tilanteissa, joita toiminnassa tulee vastaan. Odotamme ajankohtaisen tiedon saantia sekä yritystä että työntekijöitä ajatellen.”
SURF HOUSE FINLAND OY LTD
- toimipaikka Helsinki
- perustettu 2017
- omistajat: Janne Miikkulainen, pääomasijoittajia sekä ravintola- ja tapahtuma-alan ammattilaisia
- 10 vakituista työntekijää
- palvelut
- operatiiviset: surffaus ja ravintolatoiminta
- konseptipalvelut: kohteiden suunnittelu, rakennusvaiheen valvonta
- asiakkaat: 500 asiakaspaikkaa,
- yhteistyökumppani Tortilla Housessa ravintolapaikkoja noin 350
- surffaus: 20 asiakasta tunnissa
- liikevaihtotavoite: 2–3 milj. € vuodessa
Jason on Jari Vesivalon näköinen paikka
29.11.2024